Älskling, ta ett äpple till!

Ditt sexliv styrs av vad du äter – här är den nya maten som sätter fart på din lust

Foto: Andreas Lundberg
MAT & DRYCK

Lustförhöjare

Pinjenötter: Frön och nötter är bra vegetabiliska proteinkällor och ger viktiga byggstenar för den sexuella utvecklingen.

Rödbeta: Är bra för levern där könshormonerna omvandlas och en god källa till folsyra och kalium som är bra för blodcirkulationen.

Tomater: Innehåller betakaroten som är ett förstadium till A-vitamin. A-vitamin behövs för både manliga och kvinnliga könshormoner och anses vara bra för fertiliteten.

Avokado: Innehåller två av de viktigaste vitaminerna för sexuell aktivitet: vitamin B6 och E-vitamin. Brist på något av dessa vitaminer leder till minskad sexdrift och lägre fertilitet.

Mango: Innehåller förutom en massa c-vitamin mycket betakaroten som behövs för produktionen av könshormonerna östrogen och testosteron.

Räkor: Innehåller stora mängder av aminosyran fenylalanin. Den påverkar sinnesstämningen och ökar den sexuella lusten.

Vitlök: Ger ökad blodcirkulation och främjar erektionsförmågan hos medel-ålders och äldre män.

Mörk choklad: Innehåller aminosyran fenylalanin som är stämningshöjande och ger ökad sexuell upphetsning.

Råris: Innehåller zink, järn, magnesium, krom, mangan och kalcium som alla påverkar sexdriften.

Basilika: Är både lugnande och avstressande och anses har sexuellt stimulerande verkan.