7 matiga tips för ett bättre sexliv

1. Ät oftare

MAT & DRYCK

En ojämn blodsockernivå påverkar vår sexuella lust. Att äta balanserat och på regelbundna tider är A och O för blodsockerbalansen.

Kosttips:

Ät lite och oftare.

Undvik sötad mat och

godis.

Ät mycket naturlig mat som frukt, grönsaker, nötter, baljväxter, fullkornsbröd.

Dra ner på kaffe, te och läskedrycker med kolsyra.

2. Ostron gör dig glad

Det finns en tydlig koppling mellan sexuell aktivitet och sinnesstämning. Amerikanska studier visar att depressiva symptom förbättrats när personen börjat äta rätt.

Kosttips:

B-vitamin: fullkornsprodukter, råris, nötter, fisk, ägg, mejeriprodukter, avokado, banan, svamp, broccoli

Zink: fisk och skaldjur (i synnerhet ostron och sardiner), ost, lammkött, kyckling, biff, fullkornsprodukter

Magnesium: gröna bladgrönsaker, nötter, ost, bananer, fullkornsprodukter, baljväxter, kaviar, skaldjur.

3. Ökad potens med te

Erektionsstörningar kan ha många orsaker, exempelvis kärlrubbningar och diabetes. Det viktigaste vid erektionsproblem är att stimulera blodtillförseln till penis. Dietisterna betraktar aminosyran arginin som potensmedlet Viagras naturliga motsvarighet. Den finns exempelvis i kyckling, nötkött och mejeriprodukter.

Naturliga alternativ till Viagra:

Mate är ett örtte som görs av barken från ett paraguyaniskt träd. Det stimulerar blodflödet och binjurarna, vilket kan ge ökad energi.

Sibirisk ginseng, en ört, har länge varit eftertraktad för sin förmodade förmåga att öka sexdriften.

Yohimbin finns i barken från ett träd som växer i Zaire och Kamerun och sägs ha potenshöjande verkan. Barken innehåller ämnen som ökar blodflödet i könsorganen och förbättrar såväl erektionen som den efterföljande utlösningen. Medlet finns ännu så länge inte i Sverige.

Sarsaparill kommer från en klängande vinranka och har en hormonliknande sammansättning som utgör grunden för testosteron, som män med erektionsrubbningar ibland lider brist på.

4. Satsa på zink

Könshormonet testosteron finss hos både män och kvinnor och spelar en viktig roll för den sexuella lusten. Testosteronnivåerna kan påverkas genom en kost rik på zink och vitamin B6.

Kosttips:

Zinkrik mat: skaldjur, pinjenötter, råris, ost, fisk, ägg, linser, kyckling, fullkornsprodukter

Mat med vitamin B6: bananer, potatis, kikärtor, kyckling, tonfisk, avokado.

Mat med växtöstrogener: sojaprodukter, råg, havre, selleri, sesamfrön, råris, kikärtor, tranbär, hallon, blåbär.

5.Stressa ned med kiwi

Stress kan dämpa sexlusten. Tre av kroppens viktigaste näringsämnen, c-vitamin, niacin och magnesium, skyddar mot stress.

Kosttips:

C-vitaminrik mat: paprika, broccoli, röda bär, kiwi, potatis, citrusfrukter

Niacinrik mat: kött, fisk, baljväxter, gröna bladgrönsaker, jordnötter, vetegroddar

Magnesiumrik mat: fullkornsprodukter, nötter, banan, avokado.

6. Svårt att få orgasm?

Sköldkörteln styr ämnesomsättningen och energiproduktionen. En sänkt sköldkörtelproduktion leder till minskad energi och sexlust.

Kosttips:

Ät jodrik mat. Jod finns i fisk, skaldjur, kelp, blågröna alger och andra vattenväxter. I Sverige är jodberikat salt en viktig källa, liksom mjölk och mjölkprodukter.

7. Skippa drinken

Måttliga mängder alkohol kan göra oss mer ohämmade. Men i längden påverkar alkohol sexlivet negativt.

Alkoholen kan minska männens förmåga att få erektion eller förmågan att nå

orgasm hos både män och kvinnor.

Kosttips:

Dra ner på konsumtionen av alkohol