Unna dig 10 snacks under 100 kalorier

Gott OCH nyttigt, finns det? Javisst, här har du 10 läckra mellanmål som får både livsandarna och smaklökarna att lyfta.

Foto: JAN DANIELSSON
MAT & DRYCK

Smoothie med blåbär = 90 kcal

Blanda 150 ml skummjölk med en matsked grekisk yoghurt och 50 gram blåbär. Har du inte grekisk yoghurt, sila naturell yoghurt i ett kaffefilter. Antioxidanterna i bären blandas med nyttigt kalcium i yoghurten.

Banan-pinne = 95 kcal

Lägg en liten banan inslagen i plastfilm i frysen. Ät som en glasspinne och bli på gott humör på kuppen. Vitaminerna i bananen hjälper kroppen att producera

må-bra-hormonet serotonin.

Tre plommon i parma = 70 kcal

Slå in plommonen i några bitar parmaskinka. Skinkan innehåller mycket protein och i plommonen finns gott om fibrer.

Fyra bitar choklad = 98 kcal

Välj en choklad med hög halt av ren choklad. Du får antioxidanter och järn på köpet.

Söta gubbar = 82 kcal

Välj en choklad med hög halt av ren choklad. Du får antioxidanter och järn på köpet.

Yogurtglass = 100 kcal

Kör 1,5 deciliter kesella, 75 gram frysta hallon och lite florsocker i matberedaren. Häll smeten i en skål och frys. Ta ut den 30 minuter före servering – njut.

En skopa fruktsorbet = 80 kcal

Sorbet innehåller visserligen mycket socker men har färre kalorier än glass. Frukten ger ett bra vitamintillskott.

Några näva popcorn = 90 kcal

Popcorn, utan fett, gör gott för matsmältningen. Häll en halv deciliter popcorn i en panna som de inte kan bränna fast i, slå på spisen på medelvärme och lägg på ett lock. Smör eller olja behövs inte.

Grissini med färskost = 95 kcal

Klicka en dessertsked med mager färskost på tre grissini och du har ett smaskigt mellanmål med massor av kalcium som är bra mot benskörhet.

Goda sesambullar = 96 kcal

Sugen på fyra söta bollar? Blanda en matsked sesamfrön med en matsked honung och rulla till bollar. Kyl och njut. Sesamfröna innehåller hälsosamt

kalcium och nyttiga fettsyror.

Källa: Zest och smalt och gott med Viktväktarna.

Anna Björk