Välj rätt jultallrik

Får du ångest efter julbord och knäck? Vi tipsar om hur du kan unna dig julmat och julgotter - utan dåligt samvete.

1 av 2 | Foto: Jan Danielsson
Feta tallriken: 2 544 kcal Den feta tallriken innehåller: Potatis, löksill, inlagd sill, skinka, Janssons frestelse, lutfisk, vitsås, köttbullar, prinskorv, gravad lax, kallrökt lax, gravlaxsås, revbensspjäll, kalvsylta, mimosasallad, rödbetssallad, pressylta, leverpastej, rökt korv, rökt lammkött, vörtbröd, Bregott, ost.
MAT & DRYCK

Mat och godis till jul är en kär gammal tradition som få vill avstå från. Men många får samtidigt skuldkänslor och känner att de äter för mycket och för fett.

Med enkla medel går det att skära på fett och energimängd utan att för den skull avstå från det som smakar bra.

Vi har tagit hjälp av kostexperterna Karin Lidén, vice ordförande i svensk dietist- och kostekonomförening, och Anita Åberg, i Kramfors kommun, som har satt samman två jultallrikar.

Den ena tallriken innehåller mer än dubbelt så mycket kalorier och tre gånger så mycket fett som den andra, men båda är lika goda.

- Vi vill absolut inte skuldbelägga festmaten. Det är i stället maten vi äter varje dag vi ska ändra på om vi vill äta nyttigare - det är den som ger effekt i långa loppet, säger Anita Åberg.

Så här mycket kalorier och fett innehåller vår vanligaste julmat per 100 gram

ANNA BJÖRE