Tv-kockarna slår tillbaka

”Varför ska jag springa runt och härma honom?”

1 av 3 | Foto: TV4
Leila Lindholm.
MAT & DRYCK

Ge oss en svensk Jamie Oliver som slår stekspaden i bordet och brinner för bra råvaror.

Det krävde Aftonbladets matkrönikör Karin Ahlborg i går.

Nu får hon mothugg av svenska tv-kockar.

Pelle Johansson, 30, lagar mat i TV?4.

– Varför ska jag springa runt och härma Jamie Oliver? Viktigast är matglädjen, säger han.

Reklamkontrakt

Han brinner för svenska råvaror och matkultur. Men han har inga avtal med sponsorer. Till skillnad från Jamie Oliver som har ett reklamavtal med matjätten Sainsbury värt 17,5 miljoner kronor.

– Jag säger vad jag vill i tv, säger Pelle Johansson.

Han framhåller att bra kvalité inte behöver kosta en förmögenhet.

– Du kan välja mindre lyxiga detaljer, som högrev i stället för oxfilé. Och göra en kalops eller en burgundisk köttgryta, säger han.

Han tycker att vi ska satsa på att laga mat tillsammans ofta – eller åtminstone en gång i veckan. För att det är roligt.

Hans kollega Leila Lindholm, 29, tycker inte heller att hon är för mesig.

– Jag pratar om kvalitén på råvarorna hela tiden.

– Men jag tycker att det är fel att jämföra med Jamie Oliver. Han har jobbat med tv i sju år och är en bjässe i Storbritannien, Australien och USA. Det han gör är jättebra men det finns ingen i Sverige som har samma genomslagskraft, säger hon.

Fast Niklas Ekstedt, 26, från SVT:s Mat/Niklas håller med Aftonbladets Karin Ahlborg. Till 100 procent.

– Vi kan absolut bli tuffare, säger han.

I programmet i går kväll lagade han en pingstmiddag med lamm till huvudrätt.

Ingen sponsor

Han tycker inte att han kniper om sina kunskaper. Och han har klippt alla kontakter med tidigare sponsorn Unilever.

– Jag kan inte gynna råvaror av ett visst varumärke i tv. Därför säger jag till exempel lufttorkad skinka och inte parmaskinka, säger Niklas Ekstedt.

Tidigare artikel