Nu ska det vara äkta skumpa

Försäljningen av champagne slår rekord

GOTT NYTT ÅR Att man knäcker en flaska bubbel på nyårsafton är inget nytt - men nu är det allt oftare äkta vara i flaskan. Allra bäst säljer klassiska Moët & Chandon.
Foto: Getty
GOTT NYTT ÅR Att man knäcker en flaska bubbel på nyårsafton är inget nytt - men nu är det allt oftare äkta vara i flaskan. Allra bäst säljer klassiska Moët & Chandon.
MAT & DRYCK

Svenskarna dricker skumpa som aldrig förr.

Inför nyårsafton såldes rekordmycket bubbel.

– Vi verkar ha sålt mer än inför millennieskiftet, säger Lennart Agén, biträdande presschef på Systembolaget.

Champagne var tidigare en överklassdryck. Bara de med en fet plånbok, eller ett fett representationskonto, hade råd med de dyra dropparna.

Nu är det andra tider.

– Försäljningen har gått stadigt framåt de senaste åren, säger Lennart Agén.

Tog fart 1999

Han tror att en del av förklaringen är att många slog på stort inför millennieskiftet – och då fick smak för champagne.

– Många har lärt sig att uppskatta champagne. Visst finns det gott mousserande vin för en billigare peng, men champagne är alltid champagne.

Än är inte försäljningssiffrorna för dagarna kort före nyårsafton klara. Men det mesta tyder på en rekordförsäljning.

– Troligen har vi sålt mer champagne, och mousserande vin, än inför årsskiftet 99/00, säger Lennart Agén.

Men det är inte längre bara inför nyår svenskarna skjuter korkarna i taket och smuttar på exklusivt bubbelvatten.

Ökade med 18 procent

Fram till i november i år hade försäljningen av äkta champagne ökat med 18 procent jämfört med samma period förra året.

Sedan 1980 har försäljningen i Sverige fyrdubblats.

Storsäljare Champagne :

Eric Tagesson