Aftonbladets läsare kräver bättre märkning

Drygt 13000 har skrivit på Aftonbladets upprop

MAT & DRYCK

Svenska folket kräver ett stopp på lurendrejeriet i mataffärerna.

93 procent vill veta varifrån maten kommer och över tretton tusen har skrivit på för att kräva en ändring av reglerna.

Undersökningar från både Temo och aftonbladet.se visar att svenska folket är riktigt trötta på förvirringen i matbutikerna.

När 48 000 personer sagt sin mening vill 93 procent av Aftonbladets läsare veta varifrån maten kommer. En Temoundersökning från augusti förra året visar samma sak - ursprungsmärkning på mat är en viktig fråga.

Mail från upprörda läsare

Efter Aftonbladets artiklar om den dåliga ursprungsmärkningen har konsumentreportern Karin Ahlborg fått sin inbox fylld med mail från upprörda läsare.

– De är väldigt engagerade och de är glada att detta kommer i dagen. De verkar som om de flesta tycker att det är viktigt att diskutera var maten kommer ifrån.

Många av läsarna delar också med sig av sina egna erfarenheter där de köpt vad de trodde var svenskt kött som sedan visade sig komma från andra länder.

– Maten blir mer och mer anonym. Vi är helt i händerna på livsmedelskedjorna. De har makten över maten, säger Karin Ahlborg.

Louise Ungerth som är chef för Stockholms konsumentförening tror att matföretagen gärna vill göra rätt och just därför har hon anmält två vilseledande förpackningar till Livsmedelsverket.

– Vi tycker att det är konstigt att Livsmedelsverket inte reagerat tidigare. Det är ju inte första gången som man avslöjar att märkningen inte stämmer, säger hon.

Kalkon- och hamburgerkött anmäls

Det är främst två märken, Pärsons kalkonkött och Melkers hamburgerkött som anmäls. Båda använder sig av gul-blå märkning som antyder att köttet är svenskt när det i själva verket kommer från Tyskland och Sydamerika.

– Lagstiftningen är tydlig. Märkningen och dess utformning får inte vilseleda vad gäller livsmedels utformning. Därför vill vi att Livsmedelsverket tittar på detta, säger Louise Ungerth.

Hon hoppas att konsumentföreningens anmälan ska självsanera branschen och att företagen ska bli noggrannare med märkningen i framtiden.

Aftonbladets namninsamling kommer att lämnas över till Konsumentminister Ann-Christin Nykvist.

Therese Holmberg