Kedjornas märken får kunderna att knorra

”Vi konsumenter har aldrig bett om detta”

MAT & DRYCK

Är det någon som blivit lyckligare över kedjornas egna märkesvaror?

Någon annan än de stora kedjorna, alltså?

Jag tycker att det knorras rätt bra bland konsumenterna.

Det har blivit allt jobbigare att handla sedan begreppet ”egna märkesvaror”, EMV, började växa till sig i Sverige. Hur många butiker ska man behöva åka till för att få ihop de matvaror man själv vill ha?

En kollega berättar att han inte längre kan köpa Scans köttbullar i sin affär, bara Icas. En annan bekant har ett Konsum som inte längre har Ajax i hyllorna, bara Coop-substitut.

Kockens kryddor, som jag föredrar, är utslängda från Ica. Att hitta något annat än lågprischampinjoner på burk i någon butik måste betraktas som en prestation.

Vi konsumenter har aldrig bett om detta.

Varför skulle vi?

Tidigare var det vi som bestämde vad som skulle finnas i affärerna. Det vi inte ville ha försvann. Det vi frågade efter togs in. Nu är det Ica, Coop och Axfood som bestämmer vad vi ska få köpa. Det skulle kanske inte vara något problem för oss om det var så att de egna märkesvarorna tillförde något till sortimentet.

Men det gör de inte alls. De är i bästa fall ett plagiat av redan kända varor.

Icas ketchup är bara en kopia av Felix ketchup. Willys falukorv är en kopia av Lithells eller kanske Scans. I de flesta fall är EMV sämre varianter av redan befintliga produkter.

Det här skulle kanske inte heller vara något problem om det inte vore för den absolut unika situation vi har i Sverige när det gäller matbutiker. De tre stora kedjorna har total dominans på marknaden, med Ica i en särställning, snubblande nära 50 procent om man räknar mataffärer och struntar i bensinmackar och kiosker.

Det finns alltså knappt några alternativ, i synnerhet inte utanför storstäderna.

Det jag önskar mig är en stor, fet kedja som skulle ge våra tre stora en riktig match och tvinga dem att profilera sig åt något håll: hög kvalitet eller låga priser eller förnämliga egna märkesvaror eller personlighet eller bekvämlighet.

Bara inte detta slätstrukna maktmissbruk mot konsumenterna.

Bra!

Bu!

Ikväll köper jag...

Karin Ahlborg