Vi köper samma korv i olika förpackningar

MAT & DRYCK

Vill du ha Scan-korv eller Scan-korv till middag?

Det är det du har att välja på i affärerna i dag. Typ.

Dyr och god.

Kedjornas införande av egna märkesvaror skulle ge oss större valfrihet. Då ska vi se:

Nähä, kolla! Det är ju samma gamla falukorv med nytt namn.

På Ica kan du välja mellan Icas fiskbullar, som är gjord av Abba, och Abbas egna.

Du får välja om du vill ha Icas leverpastej - gjord av Scan - eller Scans leverpastej.

Falukorven är gjord av Lithells som har sin egen korv strax bredvid.

Icas musslor är gjorda av Limfjordskompaniet som säljer samma musslor under eget namn i samma hylla.

På Coop kan du köpa Coops köttbullar tillverkade av Atria Lithells som har sina egna köttbullar i facket bredvid.

Coops sillar är gjorda av

Framfood som också gör Willys sillar och säljer sitt eget märke Lysekils.

Willys kylda färdigmat görs av Gefle ångkök som också tillverkar Icas kylda färdigrättter och säljer sin mat under eget märke.

Scan gör Willys falukorvar, både Willys och Eldorado, och Coops X-tra falukorv.

Coops makrillfiléer produceras av Larsen Danish Seafood som också säljer makrillfilé hos Willys och - häpp! - Icas makrill.

Så här skulle jag kunna fortsätta rabbla de näst intill incestuösa förhållanden i våra butiker.

Borta är de mindre leverantörerna som inte kan försörja hela landet.

Kvar finns jättarna i något som börjar likna matmonopol.

Valfrihet, någon?

Nu kommer kedjorna att hävda att deras egna varor minsann är gjorda efter egna recept.

När det gäller exempelvis Icas falukorv är innehållsförteckningen i princip identisk med den för Lithells egen falukorv.

I andra fall skiljer sig innehållet.

Lithells egen varmkorv har högre köttinnehåll än Icas varmkorv.

Coops köttbullar innehåller mindre kött än tillverkaren Lithells egna.

Så vad de egna märkesvarorna egentligen gör för oss är att de ger oss mindre valfrihet och sämre varor.

Vad de gör för kedjorna är att ge dem makten över vår mat i alla led och ökar vinstmarginalerna.

Något annat ska ingen försöka inbilla dig.

Det finns helt enkelt ingen konsumentnytta med de egna märkesvarorna.

Bra!

Bu!

I kväll köper jag...

Prova knäcke istället.
Prova knäcke istället.

Karin Ahlborg