Tunna Skivor - ett otyg för oss konsumenter

Tunnare skinkskivor dubbelt så dyra

MAT & DRYCK

Kejsarens nya kläder - det är Tunna Skivor det.

Låter bra, ser kanske bra ut men framför allt är det en fantastisk affärsidé att sälja übertunna skinkskivor dubbelt så dyrt som annan skinka.

Dyrt Coops Tunna Skivor är mycket dyrare än vanliga skinkskivor.
Foto: SARA RINGSTRÖM
Dyrt Coops Tunna Skivor är mycket dyrare än vanliga skinkskivor.

Jag undrar jag hur det gick till när Pärsons hittade på otyget Tunna Skivor 1999.

Var det någon på fabriken som slog näven i bordet och sa att nu fick det vara nog med frossande på skinka? Hädanefter skulle folk få nöja sig med en liten florstunn skinkskiva, basta!

Nää, knappast. En skinkfabrikör skulle väl vilja att folk åt mer skinka.

Jamen, kläckte någon kanske ur sig, om vi skär skinkan så tunt att man inte kan skilja skivorna åt utan att trasa sönder dem och så lägger vi dem omlott så att man måste lägga hela paketet på mackan - då skulle vi ju få sälja jättemycket skinka.

Strålande idé, myste förmodligen fabrikören.

Och så började man kränga Tunna Skivor.

För Pärsons har det varit en strålande affär. Deras vinster har stigit med Apollo 11-fart sedan introduktionen 1999.

Och det finns förstås en anledning till att alla kedjor hängt på med egna Tunna Skivor.

Tittade på ett paket Coop tunna skivor i går. 18,20 för 100 gram. Det blir 182 kronor per kilot och det är häpnadsväckande dyrt för att vara ihoplimmad, färdigförpackad skinka.

Bredvid låg normalskivad skinka av märket X-tra. 77 kronor per kilo.

Och ta mig tusan om det fanns en enda skillnad i innehållsdeklarationen.

Identisk skinka, skuren olika och med över 100 kronors prisskillnad.

Man får ju applådera affärsidén.

Jag kanske har fel här, men jag kan inte komma ihåg att det fanns någon högröstad konsument-opinion som krävde tunnare skivor på mackan i slutet av 90-talet.

Och jag kan inte riktigt hitta skälet till att det skulle vara bra med så tunna skivor att det inte finns något att tugga på.

Men, som sagt, när jag granskar Pärsons ekonomi ser jag att det näppeligen är konsumenterna som tjänat på produkten. Coops Tunna Skivor är mycket dyrare än vanliga skivor.

Vill ha!

Hmm?

I kväll köper jag...

Karin Ahlborg