Kom igen, föräldrar - det går inte att skylla på tv-reklamen!

Är det verkligen tv-reklamens fel att barn äter godis och dricker läsk? Jag skulle inte tro det.

MAT & DRYCK

Ändå ropar både vår matminister och Sveriges Konsumentråd på förbud mot reklam för skräpmat riktad till barn.

Men vad hände med föräldrarna då?

I en stor undersökning genomförd av forskare vid Lunds universitet har man kartlagt hur tv-reklamen ser ut. Framför allt ville uppdragsgivaren Sveriges Konsumentråd veta hur reklam för ohälsosam mat riktad mot barn ser ut.

Häromdagen kom rapporten och flera medier trumpetade ut att "Barn matas med reklam för fet mat". Chocksiffror avslöjades: var femte produkt i matreklamen på tv är för läsk, godis, chips och så vidare.

Huvvaligen!

Men om vi tittar efter lite så matas barn inte alls med reklam för skräpmat.

Nio procent, en knapp tiondel, av all tv-reklam är matreklam. Och 20 procent av de 9 procenten gör reklam för ohälsosamt käk. (Eller mat och mat, det är väl ingen som egentligen tycker att chips, läsk och godis är mat?).

Det handlar alltså om 1,8 procent tv-reklam som vill få oss att köpa gottis. Men hela den lilla flisan reklam riktar sig inte mot barn. En knapp tredjedel av matreklamen visas i anslutning till barnprogram.

Så här rör man upp himmel och jord för de 0,6 procent av tv-reklamen som visar läsk före, under eller efter ett barnprogram. Förbjud!

Och självklart uttalar sig en fettdoktor och pratar om fetma och övervikt och vill också se ett reklamförbud.

Jamen, halleluja, säger jag.

Min blygsamma erfarenhet av att handla med barn är att det inte alls är några tiondels procent tv-reklam som triggar i gång tjatet. Det är ju störtexponeringen i affärerna av läsk, godis och chips.

Och vi köper absolut gottis när det passar.

Men det är obegripligt varför inte reklamförbudsivrarna kräver att butikerna tillhandahåller ögonbindlar att sätta på barnen när de går in i affärerna.

Eller barnförbjuder barn under veckorna och bara släpper in dem för att handla lördagsgodis.

Ärligt. Är det tv eller vi föräldrar som bestämmer vad som ska köpas och när?

Heja!

Bu!

I kväll köper jag...

Fler krönikor av Karin Ahlborg:

Karin Ahlborg