Varför vill inte butikerna ge oss den schyssta maten?

Det är otroligt hur väl i takt med tiden våra livsmedelskedjor går.

MAT & DRYCK

De satsar på äkthet – lokalproducerat och kvalitet.

Eller, vänta. Det var ju helt tvärtom.

Jag lyssnade på Ingela Stensson, trendspanare på Svensk Mjölk, som berättade om vad vi konsumenter söker och uppskattar.

Hon sa ungefär så här: I tider av oro för terrorism och klimathot söker vi oss till det äkta. Och med äkthet menar vi en massa olika saker.

Att maten är ärligt gjord.

Att maten är etiskt framställd.

Att det är enkla budskap och råvaror.

Att maten är rotad, det vill säga lokalproducerad och personligt hanterad.

Hon sa också att mat för första gången någonsin över huvud taget fanns med på listan över vad folk skulle lägga pengar på om de fick mer att röra sig med. Och maten var inte bara med på listan utan toppade den till och med.

Sedan hastade jag in i affären hemma för att handla middagsmat.

Och tänk att den kedjan – men det gäller alla – inte har någon trendkänsla alls i fingernyporna.

Är maten ärlig? Nej, de egna märkesvarorna känns inte alls ärliga när kedjorna inte vill uppge vem som egentligen har gjort dem. Det känns inte heller så ärligt mot konsumenterna att kedjorna kan byta leverantör och recept bara så där utan att vi får veta det. Det är ju själva vitsen med de egna märkesvarorna.

Är den då etiskt gjord? Jag tycker inte det heller, av ungefär samma anledningar och för att jag vet att det inte är kedjorna som drar åt svångremmen när priserna ska pressas utan leverantörerna.

Men enkla budskap och enkla råvaror finns väl? Nåjo, hyfsat väl, även om jag tycker att det är konstigt att man säljer högrev för ungefär samma pris som entrecôte.

Och så det lokalproducerade, med korta transporter och lokalt hanterat. Icke en chans! I den mån det överhuvudtaget går att se varifrån varorna kommer så inte är det nästgårds inte. De små, lokala aktörerna lyser intensivt med sin frånvaro.

Strange – för vi är ju beredda att hosta upp mer pengar för mat som vi tycker har de rätta värdena för oss. Är det bara korkskallar som driver affär?

Bra!

Knäppt men kul!

I kväll köper jag...

Karin Ahlborg