Bye-bye tillsatser – nu regerar fettet

MAT & DRYCK

Yes, äntligen!

Lighttrenden är död.

Länge leve fett!

Lättkrossat Lightprodukterna går mot sin död. Nu följer Bregott med hem från butiken snarare än Lätta.
Lättkrossat Lightprodukterna går mot sin död. Nu följer Bregott med hem från butiken snarare än Lätta.

Så länge jag har skrivit om mat i Aftonbladet har jag påpekat det idiotiska i lightprodukter.

Kommer ni ihåg när sockerdebatten rasade igång för en fyra-fem år sedan? Den startade ju när folk började upptäcka att det inte finns någon gratis lunch. Med allt mindre fett i maten krävdes mer socker för att någon skulle vilja äta käket.

Och sen krävde man mindre socker i maten också.

I princip inget fett och helst inget socker i maten överhuvudtaget.

Det dansar inga smaklökar can-can av.

Så i den här nedåtgående spiralen grep industrin tag i tillsatsbunkarna och stänkte i så mycket av sötningsmedel, smakförstärkare, aromer, stabiliseringsmedel, konserveringsmedel och emulgeringsmedel som behövdes för att få ihop något som liknar mat.

Och nu har vi gått varvet runt.

Nu har vi begripit att man inte kan göra all mat fettfri och att det ändå smakar gott. Vi har också begripit att vi faktiskt behöver fett för att våra kroppar ska fungera.

Så äntligen lämnar vi lightprodukterna kvar i hyllorna.

Lättmargarinet står kvar, smör och Bregott hänger med hem.

Yoghurt med 0,1 procent fett vill ingen ha, i stället går de fetare med 2,5 eller kanske 3,6 procent fett som tåget.

Ingen vill längre köpa dyr, vattenskadad ”grädde” som dessutom behöver stagas på stabiliseringsmedel för att hålla ihop när den riktiga varan till och med är billigare.

Min mening är att det sunda förnuftet till slut segrat.

Men ändå sitter det en och annan expert och tar sig för pannan och fortsätter att tycka att vi borde äta fettsnålt till varje pris.

Också om det betyder att vi inte äter riktig mat utan en tillsatssörja som bara vagt påminner om livsmedel.

FAKTA

Smart

Grebbestad har ju lanserat ansjovis på tub och jag tycker att det är otroligt smart eftersom man numera alltid kan få lite ansjovisdjup och sting i en köttfärssås, gryta eller sås utan att öppna en hel burk för några skedar spad.

Kaxigt

Skånemejerier lanserar en hälsodryck bara för kvinnor, Proviva Female, sedan studier visat att Provivabakterien ökar järnupptaget med 50 procent. Tja, kan Coca-Cola rikta sitt Zero-blask mot unga killar utan någon större anledning så tycker jag att det är coolt av Skånemejerier att också utesluta halva befolkningen.

I kväll köper jag...

... oskalade, salta pistagenötter som är min nya passion framför teven. Håller rökfria fingrar underbart sysselsatta.