SockerfriTT

Lightprodukterna – hemliga kalorifällor

MAT & DRYCK

Sockerfritt och sunt?

Nej, skulle inte tro det.

De ”sockerfria” varorna kan innehålla fler kalorier än de vanliga och lika mycket

socker.

O’boy No suger addedFel, fel, fel! Huvudingrediensen är maltos, en sockerart och chokladpulvret innehåller också inulin som är en annan sorts socker. Resultatet blir visserligen ett lägre kaloriinnehåll men utan tillsatt socker är den då rakt inte.
O’boy No suger addedFel, fel, fel! Huvudingrediensen är maltos, en sockerart och chokladpulvret innehåller också inulin som är en annan sorts socker. Resultatet blir visserligen ett lägre kaloriinnehåll men utan tillsatt socker är den då rakt inte.

Det fuskas så det ryker ur öronen på livsmedelstillverkare.

Eller så är de korkade långt utöver det tillåtna.

Om man tillsätter socker – låt vara inte det vanliga, vita sockret, men fortfarande socker – så kan man väl inte påstå att en vara är ”osockrad”, ”osötad” eller ”sockerfri”?

Jo, uppenbarligen.

Aftonbladets egen undersökning i en vanlig matbutik visar att fusket är utbrett.

Det vet också Livsmedelsverket som tillsammans med sina nordiska motsvarigheter ägnat hösten åt att granska livsmedel med sockerpåståenden på förpackningen.

Rapporten är ännu inte färdig, men norska Mattillsynet har släppt lite på förlåten, vilket inte svenska Livsmedelsverket vill göra på förfrågan.

Den samnordiska undersökningen visar flera sätt att fuska:

Tillverkaren ”glömmer” att exempelvis fruktossirap och glukossirap är socker.

De ”glömmer” lika mycket att de olika sockeralkoholerna – allt som slutar på –ol, exempelvis xylitol, sorbitol, maltitol – också är socker med samma kalorimängd. Fördelen med sockeralkoholerna är att de inte orsakar karies.

De ”glömmer” att maltos är en sockerart. Låt vara från säd, men det bryr sig inte kroppen särskilt om.

De ”glömmer” att om man tillför koncentrerad frukt- eller bärjuice så tillför man också fruktos, som är ett socker.

Vår egen undersökning visar att så kallade sockerfria livsmedel eller godis kan innehålla långt många fler kalorier än de vanliga.

Så vare sig vi är ute efter att knapra in på kaloriintag eller vill undvika socker av andra orsaker är vi blåsta. Det som krävs för att klara sig i sockerdjungeln är en kemiexamen.

Men jag är inte särskilt förvånad.

Historien bara upprepar sig och vi är rätt villiga driftkuckur.

Först skulle fettet bort till varje pris, men plockar du bort fett som smakbärare får du en produkt som ingen tycker smakar gott.

Det löste tillverkarna med att ösa på med socker i de fettsnåla varorna.

Då fick vi i stället en sockerdebatt som banade väg för alla mer eller mindre läskiga sötningsmedel och då diskuterade vi det.

Och nu vill ingen vare sig skylta med socker eller sötningsmedel och då står vi här med sockerfusk som vilseleder konsumenter.

Jag har en så enkel och genial lösning på problemet att det borde nominera mig till Nobelpriset: Varför kan vi inte bara ta och äta vanlig mat? Lite fett här och lite socker där? Så vrider vi hela det här matspektaklet rätt igen?

FAKTA

8 "lättare" alternativ som inte skiljer sig mycket från sina sockrade original

Risifrutti lättsockrad

Jodå, den lättsockrade varianten innehåller mindre socker men är också sötad med fruktossirap liksom originalet. Kaloriinnehållet är inte överväldigande mindre: 110 kcal mot 130. Andel sockerarter redovisas på den lättsockrade (8 g) och på originalet (11 g). Skillnaden i socker är tre procent.

Sugar Free Sårätt Winegum

Sockerfria vingummi? Skulle inte tro det! Huvudnumret i de sockerfria godisarna är maltitol som är en sockeralkohol med samma kalorimängd som vanligt socker. Kaloriinnehållet i de sockerfria winegumen är högre än i de vanliga: 374 kcal per 100 gram mot 330. Rätt magstarkt av de sockerfria att utge sig för att vara kalorisnåla på påsen, dessutom.

Anthon Berg Sugarfree dark chocolate

Den så kallade sockerfria chokladen är kraftigt sötad med maltitol, en sockeralkohol med samma kalorimängd som vanligt socker. Nackdelen med maltitol är att man ofta kan få springa på toaletten om man äter mycket. Den ”sockerfria” chokladen innehåller 460 kcal per 100 gram, den som är sötad med

vanligt socker 249 kcal.

Brunneby Hallonsaft osockrad

Mja, osockrad? Verkligen? I stället för att tillsätta socker har saften sötats med koncentrerad juice av druva och äpple som ju förstås ger ett sockerinnehåll av fruktos. Vi har bett Brunneby om näringsvärden för produkterna utan framgång.

Fazer Rågform Osötad

Hmmm. När man bakar går socker åt till själva jäsningen. Sedan finns det naturligt socker kvar. Det osötade brödet innehåller MER socker efter gräddning än det som bakats med sirap, 4 respektive 3 procent. Kalorimängden är densamma.

Va’ gott Choko Wafers utan vanligt socker

Vad ska ”utan vanligt socker” betyda? Rånen är sötade med fruktos och mjölksocker. Fruktos är starkt ifrågasatt efter en studie som visade på högre fettinlagring sedan man intagit fruktos (fruktsocker). Och av vilken anledning man skulle välja dem är en gåta eftersom det på 100 gram inte skiljer mer än 13 kalorier – motsvarande 2 matskedar köttsoppa.

Ica Cappuccino, osötad

Nej, den är inte osötad. Den innehåller mjölksocker, både från skummjölkspulvret och som direkt tillsatt. Skillnaden mot det ”vanliga” cappuccinopulvret är marginell.