Så kan du luras av butikernas rea-priser

MIN EKONOMI

Sommarrean kan ge ett riktigt klipp, eller lura dig ordentligt.

Konsumentombudsmannen varnar nu för vilseledande reapriser.

– Det är inte tillåtet att vilseleda med prisnedsättning, säger Janet Eklund, vägledare på Hallå Konsument.

Nu är sommarrean igång, men ser du inte upp kan du lätt gå vilse bland reklamen.

För att veta om en vara faktiskt är så prisvärd som den verkar måste du veta vad den kostade innan rean startade. Det menar Konsumentombudsmannen, som varnar för priser som inte är så fantastiska som konsumenterna kan tro.

– Det är inte tillåtet att vilseleda med prisnedsättning eller till exempel höja priset på en vara för att sedan sänka det och kalla det rea, säger Janet Eklund, vägledare på Hallå Konsument, som är Konsumentverkets upplysningstjänst.

Har upptäckt brister

Konsumentverket granskar hur butiker marknadsför reakampanjer och har upptäckt brister när det gäller hur reapriser presenteras.

Det handlar framför allt om hur länge butiker har haft varorna i sitt sortiment och hur prissättningen ser ut.

Butiker måste ha haft varorna i sitt ordinarie sortiment under en längre tid för att få rea ut dem. Det måste gå att jämföra ordinarie pris med reapriset, som ska vara rejält nedsatt.

– Det är bra att kolla prishistorik och vad en vara kostar i andra butiker. Det ska vara rea en begränsad tid och ett väsentligt nedsatt pris, säger Janet Eklund.

Inte självklart med öppet köp

Förutom priser är det många konsumenter som också undrar över hur det egentligen fungerar med öppet köp och bytesrätt av reavaror.

– De frågor vi ofta får är att man inte är medveten om att öppet köp och bytesrätt är fritt för butiker att erbjuda. Det innebär faktiskt att det här kanske inte gäller om man handlar på rea, men det är vanligt att butiker erbjuder det annars. Har man blivit erbjuden öppet köp ska det stå på kvittot så att man kan styrka det.

Men att reklamera en vara som har något fel kan du göra även om du har köpt den på rea. Tre års reklamationsrätt gäller precis som vid vanliga köp, något som en del konsumenter inte har koll på.

– Ibland säger konsumenter att de inte har haft någon bytesrätt eller ångerrätt och att de då inte får reklamera en vara. Men det är svårt att veta om det är ett missförstånd mellan konsumenten och butiken, eller om det är butiken som har gjort fel.

FAKTA

Så undviker du osannolika reaerbjudanden

  • Jämför priset med andra butiker för att se så att det verkligen är nedsatt

  • Kolla om priset är nedsatt under en begränsad tid

  • Jämför med det ordinarie priset

  • Klicka inte bara på en annons på nätet utan att kolla upp vilket företag du egentligen handlar av

  • Kolla om du har öppet köp och bytesrätt

Källa: Hallå Konsument