Fortfarande kvalitetsproblem hos Postnord

Postnord har fortfarande kvalitetsproblem med utdelningen av post.
Foto: Johner/ Peter Wixtröm
Postnord har fortfarande kvalitetsproblem med utdelningen av post.
MIN EKONOMI

Klagomålen mot Postnord och Bring Citymail väller in.

Enligt Post- och telestyrelsen har de båda fortfarande kvalitetsproblem.

– De klagomål som kommer in ligger på en onormal nivå, säger Sten Selander, avdelningschef på PTS.

Under de senaste två åren har det susat en hel del kring den svenska postmarknaden.

I en ny studie av Post- och telestyrelsen framgår det att Postnord och Brind Citymail har vidtagit en hel del åtgärder sedan dess. Men kvalitetsproblemen kvarstår.

– Det här har vi uppmärksammat i ett antal rapporter och varit föremål för skrivierier i media. Det är felutdelade brev, brev som inte delas ut i tid och brev som inte kommer fram, säger Sten Selander, avdelningschef på PTS.

”Har lägre kvalitet”

Postnord Sveriges vd, Anders Holm:

– Det är mycket glädjande att rapportförfattarna uppmärksammat det omfattande arbete vi lagt ned för att förbättra brevkvaliteten. Arbetet med att hålla en god kvalitet i brev- och paketdistrubutionen är inget som någonsin blir färdigt, det är något som ständigt pågår och en väsentlig del i allt vi gör, säger han i ett pressmeddelande.

Trots de vidtagna åtgärderna är läsningen av studien allt annat än positiv. Klagomålen fortsätter att strömma in, både till PTS men också berörda postleverantörer.

– De som kommer in till PTS ligger på en onormalt hög nivå. Det ökade nästintill drastiskt förra året med 197 procent fler antal klagomål jämfört med 2015. Vi ser en något minskning under 2017 men det är fortfarande på en onormalt hög nivå, säger Selander.

Enligt honom är det upp till myndigheten att lista ut vad detta beror på.

– Jag tror att det är en mix av att det finns ställen eller områden där vi fortfarande har lägre kvalitet.

Det går inte att säga vilka som är värst drabbade. Problemen har funnits rent generellt men också flyttats runt över landet.

”Påskyndar utvecklingen”

Postmarknaden står dock inför en fortsatt omställning mot digital kommunikation i och med de allt populärare digitala brevlådorna. Brevförsändelserna har minskat med en tredje del. Enligt Selander kommer det minska med ytterligare en tredjedel under de kommande femsex åren. För Postnord har det fått konsekvensen med minskad distribution. Bring Citymails verksamhet har gått åt andra hållet och utökats.

– Vi kommer fortsätta ha månader då vi har utmaningar, men det ska vara undantag, säger Anders Holm, Postnord Sveriges vd.

Det här har fått följderna att Postnord måste minska sin verksamhet medan Bring Citymail utöka.

– Det orsakar olika anledningar till kvalitetsbrister. Det här är alltid något som man ska se allvarligt på. Det kommer aldrig och har aldrig varit en hundraprocentigt system. Det kan störas av olika dygn. Men det är viktigt att hela tiden ha fokus på att problemen inte ska bli större utan att man ska minimera dom.

Selander tror att kundernas minskade förtroende för postmarknaden kan få ödesdigra konsekvenser.

– Kvalitetsstörningar påskyndar utvecklingen mot ökad digital kommunikation. Man måste hela tiden vara mån om att ha hög kvalitet annars tappar man förtroendet. Det finns ingen sörgårdsidyll att återvända till. Nu är det utvecklingen där vi har god service till de som behöver den och som nyttjar postbefordran som tjänst.

FAKTA

Här är Postnords och Bring Citymails kvalitetsproblem, enligt studien:

”En av de bakomliggande orsakerna till Postnords kvalitetsproblem är att operatören har minskat antalet anställda för att sänka kostnaderna. Samtidigt har företaget infört en högre grad maskinsortering på terminal, tagit bort försorteringen på brevbärarkontoren och förlängt brevbärarturerna. Färre brevbärare har fått hantera långa turer och en större mängd brev har sorterats fel på grund av att mindre tid har lagts på att uppdatera adressdatabasen.”

Här är Bring Citymails kvalitetsproblem:

”De främsta bakomliggande orsakerna till Bring Citymails kvalitetsproblem dels att operatören har utvidgat samarbetet med tidningsutdelare för brevutdelning, dels att man maskinsorterar en större andel av försändelserna i gångordning redan på terminal. Det förstnämnda samarbetet har visat sig vara mer komplicerat än vad operatören och deras partners förutsåg. Bristande kommunikation mellan distributionens olika delar och avsaknad av mått för kvalitetsuppföljning har minskat möjligheten att snabbt åtgärda kvalitetsproblemen. Problemet med ökad andel sorterade brev vid terminal är framförallt att adresskvaliteten inte är tillräckligt god för att säkerställa att breven är så korrekt sorterade att de kan delas ut utan ytterligare finsortering. Utan sortering i utdelningsledet försvagas också möjligheten till återkoppling tillbaka till sorteringsfunktionen avseende identifierade fel i adressdatabasen eftersom brevutdelarna inte längre är en del av sorteringsprocessen. Felutdelade och försenade försändelser har blivit följden.

Källa: Post- och telestyrelsen

Rapport: Kvalitetsproblemen på den svenska postmarknaden. En uppföljande studie