Icons Asienaffär riskerar spricka

MIN EKONOMI

Delar av Icons ledning och styrelse satt på torsdagskvällen i krisförhandlingar. Enligt vad Ekonomi24 erfar håller köpet av Icon Asia på att spricka.

Den huvudsakliga orsaken är kursraset för Icon-aktien som nästan halverat budet på Asien-bolaget.

Sedan budet på Icon Asia presenterades den 4 december har Icons aktiekurs sjunkit med 45 procent och därmed har budet på Asien-bolaget i det närmaste halverats.

Sent natten till fredagen svensk tid ska aktieägarna i Icon Asia ta ställning till Icons bud vid en extra bolagsstämma. Med mindre än ett halvt dygn kvar talar mycket för att de fått kalla fötter. Enligt uppgift till Ekonomi24 sitter delar av Icons styrelse och ledning just nu i krisdiskussioner för att hitta en lösning. Under mötet diskuteras också utvecklingen i koncernen under fjärde kvartalet.

Ordföranden bekräftar

Icons styrelseordförande Björn Nordstrand bekräftar att diskussioner pågår men vill inte kommentera innehållet. Han hänvisar till en kommuniké från bolaget som släpps senast före börsens öppning på fredagen.

Sedan Icon presenterade planerna att köpa hela verksamheten i Asien, där Icon tidigare bara varit en av flera delägare, har pressen på de noterade internetkonsulterna i USA och Sverige varit hård. Branschen har tappat mark på bred front på börsen.

Kraftigt försämrat reslutat

Dessutom har det framkommit flera uppgifter som påverkat Icon negativt, bland annat att Asien-affären väntas sänka koncernens resultat med 100 miljoner kronor nästa år.

Icon Asia har 13 delägare förutom Icon Medialab, som alla måste tacka ja till budet för att affären ska gå igenom. Bland dessa finns Kjell Spångbergs bolag Emerging Technologies och holländska Nethave Europe Investments. Företrädare för de bägga bolagen ville på torsdagen inte kommentera hur kursraset i Icon har påverkat deras inställning till affären.

Icons koncernchef Ulf Dahlsten, som också deltar i diskussionerna, har inte varit anträffbar för en kommentar.

Läs mer om Icon

Per Agerman/Ekonomi24 (per.agerman@akonomi24.se)