Bakslag för Metro i Storbritannien    

MIN EKONOMI

Jan Stenbecks satsning på gratistidningar, Metro International, åkte i julhelgen på sitt första stora bakslag.

Utgivningen i brittiska Newcastle läggs ner, som följd av att Metro tvingats sälja namnet Morning News till en konkurrent.

Samtidigt har Metro tvingats bromsat sin expansionstakt på andra marknader.

Jan Stenbecks tidningssuccé Metro har åkt på ett rejält bakslag i Storbritannien.
Foto: Urban Andersson
Jan Stenbecks tidningssuccé Metro har åkt på ett rejält bakslag i Storbritannien.

Metro International har sålt sin titel Morning News i brittiska Newcastle till Newcastle Chronicle som är ett bolag inom den engelska tidningsgruppen Trinity Mirror. Som en följd av försäljningen, där inga summor för köpeskillingen hittills avslöjats, lägger Metro International ner sin verksamhet i Newcastle.

Metro i Newcastle har haft problem ända sedan starten. Lanseringen ägde rum i januari i år, då som den nionde marknaden i expansionen, men redan efter tolv dagars utgivning drogs MTG, som då ägde tidningen, in i ett tvåfrontskrig kring rättigheterna för namnet Metro. Dels med Trinitykoncernen, som redan då gav ut en egen gratistidning med samma namn och som snabbt utfärdade en stämning mot Stenbeckssfären. Dels med Associated Newspapers, ägt av Daily Mail-koncernen, som ger ut flera Metro-kopior i Storbritannien och äger en licens till namnet Metro.

Tidningsvärldens Big Mac

Processerna har sedan dess varit segdragna vilket resulterat i att tidningen sedan tid haft ett nedläggningshot hängande över sig. Från Metros sida påpekas nogsamt att Newcastle under hela sin existens haft den minsta upplagan av Metro Internationals tidningar, men måste ändå betraktas som det första stora bakslaget för koncernen.

Metrokonceptet har sedan lanseringen i Stockholm för fem år sedan bländat sin omvärld. Kritiken har bitvis varit hård och handlat om allt från att den skräpat ner i tunnelbanan till att innehållet är så okvalificerat att det klassats som ”medial snabbmat”. Liknelsen är minst sagt träffande eftersom det är en uttalad tanke att konceptet ska spridas över världen enligt McDonalds Big Mac-princip - ”den ska smaka likadant oavsett var i världen man köper den”.

Noterat på Nasdaq

Att översätta och exportera äventyret har dock visat sig vara en både komplicerad och dyr historia. Metro ges idag ut i 18 olika upplagor i 14 länder och den internationella delen, Metro International (som innefattar alla utgåvor utom de svenska) är sedan i våras noterat på både Stockholmsbörsens SBI-lista och Nasdaq.

Det faktum att de nya etableringarna både är kostnadsintensiva och förlustbringande nämns ofta som en hög riskfaktor i aktien och resulterade även i att man nyligen tog in 630 miljoner kronor i en nyemission för att säkra den fortsatta verksamheten. Trots detta lät Metro Internationals VD Pelle Törnberg meddela att det inte är säkert att den höga expansionstakten fortsätter framöver.

Läs mer om Metro

Lotta Edling/Ekonomi24