Gula sidorna får dansk konkurrent

MIN EKONOMI

Tele Danmark har rivstartat för att krossa börsnoterade Eniros lönsamma monopol på den länsindelade annonskatalogen Gula Sidorna.

Danskarna har halverat annonspriset. 200 annonssäljare jobbar nu för fullt för att ta marknadsandelar.

- Vi har lånat 150 säljare av systerföretaget Stor Tele i två månader. Och vi har anställt 50 fältsäljare och ska anställa 50 till, säger Esa Jernstedt, marknadschef för Gulan, Tele Danmarks nya konkurrent till Eniros Gula Sidorna.

- Företagen är positiva. Ingen är ledsen att det kommer en hungrig konkurrent som sänker priserna och gör en bättre produkt. Alla är litet trötta på monopolet, säger Esa Jernstedt.

Han vill dock inte avslöja vad Gulan kommer att omsätta första året. Han räknar med att det kommer att ta några år att etablera det nya varumärket Gulan i Sverige.

Ska innehålla alla företag

Tele Danmark köpte Bonniers företagskatalog Stor Tele för 1,5 år sedan. Stor Teles 150 säljare har arbetat för Gulan för att ge nya Gulan en snabb start.

Tele Danmark börjar med att plocka russinen ur kakan i Sverige. I augusti kommer 1,6 miljoner kataloger till hushåll i Stockholm, Göteborg och Malmö. Till skillnad från Gula Sidorna, så kommer Gulan att innehålla alla företagsadresser och inte bara de som betalar. Den som annonserar i Gulan får dessutom sina uppgifter på internet gratis.

I Stockholm ska katalogen komma före Gula Sidorna, vilket anses vara en fördel.

Eniro har tidigare haft monopol på den länsindelade annonskatalogen Gula Sidorna.

Etableringskostnaden hög

”Det beror på att etableringskostnaden är hög för att ta sig in på marknaden. Det kostar mycket att trycka och distribuera en katalog till alla hushåll. Tele Danmark har byggt upp en organisation i Sverige nu för att klara det med Stor Tele, Lokaldelen, Sveriges Handelskalender och ISO-guiden”, säger Eso Jernstedt.

Beroende på hur det går för Gulan i Stockholm, Göteborg och Malmö kommer Tele Danmark att fatta beslut om fortsatt expansion till andra städer i Sverige. De tre storstäderna svarar för cirka 40 procent av marknaden, enligt Jernstedt.

- Det är på Gula Sidorna som Eniro har tjänat sina stora pengar. Jag förväntar mig nog att Gula Sidorna kommer att sänka sina priser och utveckla sin produkt, säger Esa Jernstedt.

Televerket startade Gula Sidorna 1978. Gula Sidorna är kronjuvel i det numera avknoppade börsbolaget Eniro som omsatte 1,6 miljarder kronor under årets första nio månader. Av det kom 279 miljoner kronor från internetannonsering.

Eniros största utlandsmarknad är Danmark, som svarade för 208 miljoner kronor av omsättningen under de nio första månaderna. Finland är näst största utlandsmarknad med en omsättning på 113 miljoner kronor. 

Läs mer om katalogkriget

Mats Paulsen/Ekonomi24