Se upp, Volvo och Saab!

Nu ger sig norrmän och danskar in i bilbranschen

MIN EKONOMI

Danska leksakstillverkaren Lego ska börja tillverka bilar - riktiga bilar.

Och den norska elbilen THINK letar reklambyrå för världslansering efter sommaren.

Låter amerikanarna Saab och Volvo finnas kvar, kan Norden bli Europas nya bilmecka.

Om tre år ska de första riktiga Legobilarna rulla ut på gator och torg.
Foto: Björn Lindahl
Om tre år ska de första riktiga Legobilarna rulla ut på gator och torg.

Lego ska göra den optimala familjebilen, hävdar företaget. Den första riktigt barnvänliga bilen. Den ska finnas på marknaden i Europa och USA om tre år.

Legobilen utvecklas tillsammans med det amerikanska bildesignföretaget Johnson Controls.

En konceptbil finns redan som ska turnera i USA under året. Den har bland annat löstagbara papperskorgar och ett system för att föräldrar ska kunna se barnen i baksätet utan att behöva vända sig om när de kör.

Årets rundresa i USA syftar till att samla mer kunskap om vad barnfamiljer vill ha i bilen.

Interaktiv underhållning

Lego och Johnson Controls startade startade arbetet med bilen 1998. Tanken är att tillgodose föräldrars behov att hålla barn sysselsatta på ett bra sätt under långa resor. Lego-bilen kommer att vara säker och vara utrustad med en massa interaktiv underhållning. Lego samarbetar till exempel med Microsoft för att göra dataspel.

Legos bilplaner liknar klockföretaget Swatch som byggt en minibilen Smart för unga trendsättare. Den görs i samarbete med Mercedes.

Världens största familjevarumärke

Legos långsiktiga plan är att bli världens största familjevarumärke år 2005. Idag gör Lego leksaker, dataspel, utbildningsmaterial för skolor och kläder. Därtill driver man nöjesparken Legoland i Danmark, Tyskland och USA. Och nu alltså dags för familjebilar.

Även Norge är på gång i bilbranschen. Elbilen Think, där Ford nu är huvudägare, letar efter reklambyrå. Planen är en världslansering efter sommaren av den tvåsitsiga elbilen som tillverkas i Aurskog, Norge. Målet är att sälja 1000 och 2000 Think-bilar i år. 

Läs mer om bilindustrin

Mats Paulsen/Ekonomi24