Efter baren - nu kommer Farmen

MIN EKONOMI

Ikväll drar en ny omgång av TV3:s dokusåpa ”Baren” igång igen.

För produktionsbolaget Strix, ägt av Stenbeckska mediekoncernen MTG, har programmet inneburit att man nu står på gränsen till ett internationellt genombrott.

Nu pågår införsäljningen av "Barens" efterföljare - ”Farmen”.

SUCCESÅPA Ingo och de andra i "Baren" drog storpublik och konceptet säljs på export. Med "Farmen" hoppas Strix på en ny vinstlott.
Foto: Björn Lindahl
SUCCESÅPA Ingo och de andra i "Baren" drog storpublik och konceptet säljs på export. Med "Farmen" hoppas Strix på en ny vinstlott.

För fem år var Strix ett i raden av många förlusttyngda produktionsbolag inom medieföretaget MTG och minst sagt ett icke prioriterat område i koncernen. Idag är det en del av kärnverksamheten och utpekas av många som nästa guldägg efter Metro.

Det faktum att Strix, som egentligen sorterar under affärsområdet Modern Studios, kommer att särredovisas i samband med nästa delårsrapport har dessutom satt fart på ryktet om att det planeras för en framtida särnotering av bolaget.

Under år 2000 steg omsättningen i bolaget från 135 miljoner kronor till 260 miljoner kronor vilket nästan motsvarar en fördubbling.

Lönsamma såpor

Huruvida lönsamheten följt omsättningsökningen är än så länge inte officiellt, men Anna Bråkenhielm, som 1996 kallades in som VD för att sätta fart på verksamheten knackar i bordet – tar i trä – och säger att årets inledning överträffat alla förväntningar.

- Vi har ett jättebra år bakom oss, men man ska vara medveten om att det här är en modenyckernas marknad. Det är lika viktigt för oss att ligga rätt trendmässigt som det är för H&M att lyckas pricka in rätt vårmode. Kreativa, nyskapande idéer, skickliga producenter och att vi klarar av att leverera tittare till kanalerna – det är vår överlevnad.

Dokusåpor på export

Försäljning av programformatet till dokusåpan ”Baren” har stått för en stor del av årets omsättningsökning. Hittills har konceptet exporterats till Tyskland, Italien, Portugal, Argentina, Grekland, Mexico och flera länder i Latinamerika.

”Det finns ett tak för hur stort Baren kan bli och vi är ganska nära det nu. Fler länder än man tror är lite rädda för den alkoholpolitik och kultur som omger konceptet. England, Irland, Belgien, Holland, Danmark, och Tyskland har en sådan bar- och ölkultur så att det är möjligt att köra programmet men Frankrike är ett exempel på där de är lite tveksamma – fast nu har de köpt in en option i alla fall.”

Att köpa en option är att köpa ett slags betänketid för att sedan köpa licensen att producera programmet. En sådan kostar cirka 100 000 kronor, medan en regelrätt formatförsäljning av 100 avsnitt av ”Baren” drar in cirka 40 miljoner kronor till Strix.

Programformat är rena pengar

- Det som står för de stora pengarna är fortfarande produktionerna, som med Expedition Robinson där vi tagit ansvar för den totala produktionen. I gengäld är det dock inte särskilt hög lönsamhet i sådana delar av verksamheten, man ska vara glad om man kommer upp i 5-6 procents marginal. Försäljning av egna format är däremot att betrakta som rena pengar, det fungerar ungefär som royalties, därför är det som hänt med ’Baren’ stort i vår historia.”

Det faktum att Baren-marknaden börjar bli mättad sätter dock inga hinder för vidare tillväxtambitioner. I dagsläget domineras den europeiska TV-marknaden av mediejättar som Endemol och Pearson, men initierade bedömare är överens om att Strix ligger nära ett genombrott även på utländska marknader.

Utmanar jättarna

- Vi vet att de stora aktörerna är ganska oroade av vår existens, inte minst märker vi det genom att de hela tiden försöker blockera oss på olika marknader och för att de hur många gånger som helst lagt bud på världsrättigheterna på våra olika program.

- Men vi har bestämt oss för att inte sälja till våra konkurrenter utan jobba på att komma in på kanalerna på egna meriter. Vi vill inte bli underleverantörer utan konkurrenter – vi tänker köra det här racet på egen hand. Vi märker i branschsammanhang att intresset för oss är stort, och vad gäller fristående produktionsbolag – d v s inte knutna till jättar som Pearson eller Endemol – känns det som om vi ligger väldigt bra till.

Stor satsning i USA

Den stora utmaningen är dock USA, och trots att Anna Bråkenhielm beskriver det som en både svår och komplex marknad siktar Strix på att ta sig in på de amerikanska TV-kanalerna under de närmaste åren.

- Vi tänker satsa hårt på både England och USA och har anställt en ny försäljningschef som i huvudsak kommer att arbeta mot de marknaderna. Det problem alla europeiska bolag har i USA är att formatmarknaden inte alls är lika mogen där. Program som Vem vill bli miljonär, och Big Brother, som är europeiska format, har öppnat dörrarna lite grann men många amerikaner tror fortfarande att ”Survivor” –som är den engelskspråkiga varianten av Robinson – är amerikansk.

14 personer på en bondgård

Samtidigt som Baren blir verklighet i allt fler länder filas det på nya format som ska säkra bolagets framgångar. I samband med branschmässan Natpe i Las Vegas nyligen presenterades konceptet ”Farmen” som är en vidareutveckling av dokusåpa-formatet.

- Det är raka motsatsen till ”Baren” - ett koncept som är mer riktat mot familjeunderhållning, lite snällare, lite mer tävlingsmoment. Tanken är att fjorton personer ska bo ihop på en bondgård utan moderniteter som vatten och el och sedan utsätts för olika former av psykiska och fysiska påfrestningar. De får inte ha några tillbehör eller redskap som tillverkats före år 1900, utan ska klara sin överlevnad genom att bruka jorden och ta hand om djuren. Vi ligger som bäst i förhandlingar med svensk TV och funkar det här i Sverige hoppas vi att det ska kunna generera samma framgångar som ”Baren” gjort internationellt.

Interaktivitet viktigt för såpasuccé

Precis som runt ”Baren” är det interaktiva paketet runt ”Farmen” väl utvecklat, vilket enligt Anna Bråkenhielm blir alltmer av en förutsättning för TV-branschen som helhet.

- Förhoppningsvis är det vidareutvecklingar inom just det området som gör att man kan hålla sig i framkant även efter att dokusåpatrenden tar slut. Vi jobbar även med en ny form av skönhetstävlingar och ett nytt äventyrsformat som heter ”360 grader” och gemensamt för båda de två är hur just utnyttjandet av ny teknik i anslutning till dem. I dagsläget tror jag att det är det en lika viktig del av konceptet som själva TV-programmet.

Läs mer om såpabranschen

Lotta Edling/Ekonomi24