Schlager-Bert lär dig sina knep

MIN EKONOMI

I går kväll tävlade Barbados, Date och Friends om guldet i schlager-SM.

I dag ger deras skivbolagskung Bert Karlsson råd om hur även du kan bli en vinnare.

VINNAR-BERT? Bert Karlsson framme vid Melodifestivalen scen 2001. Tre av tio deltagande artister kommer från Berts musikbolag Mariann Grammofon. Han vet vad som gör en vinnare. Även i aktievärlden Han har till och med köpt Telia-aktier när ryktet gick att man borde sälja.
Foto: KRISTER HANSSON
VINNAR-BERT? Bert Karlsson framme vid Melodifestivalen scen 2001. Tre av tio deltagande artister kommer från Berts musikbolag Mariann Grammofon. Han vet vad som gör en vinnare. Även i aktievärlden Han har till och med köpt Telia-aktier när ryktet gick att man borde sälja.

Vinsten i Aktie-SM kanske inte ger dig lika lång tid i rampljuset som schlagervinnaren får. Men mycket pengar: upp till en miljon.

Inte mindre än tre av de tio artisterna i årets melodifestival kommer från Bert Karlssons stall Mariann Grammofon.

Han vet hur man får fram en vinnare. Artister såväl som aktier.

Genom att lyssna på många bedömare, men bara lita på sig själv tror Bert Karlsson att man har störst chans att kamma hem storvinsten.

– Har man en känsla för ett företag, ska man tro på den och strunta i om rekommendationerna säger köp ena dagen och sälj nästa. Häromdagen sas det att man skulle sälja sina Telia-aktier. Då köpte jag istället.

Bra ha is i magen

För att göra snabba vins-ter under Aktie-SM tycker Bert Karlsson att man ska hålla koll på företag som kan tänkas bli uppköpta.

– Den som har sådana aktier vid rätt tillfälle kan göra stora pengar.

I det läget kan det vara bra att ha is i magen. Det har han själv fått erfara.

– Förra året köpte jag 13 000 Bioraaktier. De sjönk och jag trodde att det skulle sluta riktigt illa. När de sedan gick upp igen sålde jag kvickt. Då kostade de 100 kronor för att kort efter öka till 400.

Bert Karlsson grämer sig. Han borde ha hållit ut längre.

– Men det blev en rätt bra affär i alla fall, säger han.

Inte Framfab

För att kunna avgöra vilka företag som går en spirande vår till mötes tycker han att du ska granska bolagens affärsidéer. De måste verka trovärdiga och lovande. Idéer som inte genererar pengar direkt behandlar Bert Karlsson som luft. Därför trodde han aldrig på Framfab.

– De snackade om att de skulle tjäna pengar i framtiden. Det räcker inte.

– Men många IT-företag kommer snart tillbaka. De som överlever, vill säga, säger han.

AKTIE-SM

Malin Ullman