Volvo säljer sitt innehav i Mitsubishi

Daimler Chrysler ger 3 miljarder för aktierna

MIN EKONOMI

Volvo bekräftar nu att bolaget har sålt sitt innehav i Mitsubishi Motor, MMC, till Daimler Chrysler för 3 miljarder kronor.

Det är 650 Mkr mer än Volvo själva betalade för aktierna 1999 och drygt 1,5 miljarder mer än det marknadsmässiga värdet.

Vinsten från affären ska Volvo använda för att på egen hand utveckla mellantunga lastbilar.

- Jag är glad att vi lyckats få till stånd en uppgörelse med Daimler Chrysler och MMC. Daimler Chryslers dominerande innehav i MMC och möjligheten att öka detta innehav ytterligare hade gjort det svårt att nå ett långsiktigt framgångsrikt samarbete mellan Volvo och MMC, säger Volvos koncernchef Leif Johansson i en kommentar.

Aktierna som Daimler Chrysler köper från Volvo har ett bokfört värde på 2 350 Mkr. Efter en bedrövlig utveckling på börsen för Mitsubishi Motor har dock det marknadsmässiga värdet på aktierna krympt till dryga miljarden. Aktierna köpte Volvo efter att en överenskommelse nåtts med MMC om att samarbeta inom utvecklingen av medeltunga lastbilar. När Volvos ärkerival Daimler Chrysler förra året klev in som största ägare i Mitsubishi föll dock planerna på ett samarbete ihop.

Lägger pengarna på mellantunga bilar

Den reavinst som Volvo gör kommer bolaget att lägga undan för att på egen hand utveckla ett mellantungt lastbilsprogram.

- Genom förvärvet av Renault VI tillförs lika stora volymer inom det medeltunga segmentet som MMC skulle givit. Genom att samordna Volvos och Renaults utvecklingsresurser för det medeltunga programmet får vi en mindre komplex och snabbare process och kan korta utvecklingstiden väsentligt, säger Leif Johansson.

På marknaden har redan spekulationer dragit igång om att Renaults partner Nissan Diesel kommer att få påhälsning från Volvo inom kort. Ett sådant samarbete skulle ge Volvo en gräddfil in på den viktiga japanska marknaden och även ytterligare stärka resurserna inom det mellantunga segmentet, något som samarbetet med MMC var tänkt att göra. Nissan Diesel och Renault har redan uttalat sig positiva inför ett sådant samarbete.

Satsa på Asien på egen hand

Volvo har också för avsikt att fortsätta sin satsning på den asiatiska marknaden, en strategi som varit framgångsrik inte minst för affärsområdet Construction Equipment. Även lastbilarna har ökat sin försäljning i Asien, men där rör det sig fortfarande om relativt små volymer.

- Inom de flesta av våra affärsområden har vi under senare år etablerat en betydande närvaro i Asien. Under det gångna året mer än fördubblade vi vår lastbilsförsäljning i både Japan och Asien som helhet. Inte minst mot den bakgrunden är jag övertygad om att vi kommer att vara framgångsrika i vår fortsatta satsning på Asien på egen hand, säger Leif Johansson.

Ekonomi24