Avtal klart mellan Ericsson och Sony

Nya bolaget startar 1 oktober

MIN EKONOMI

Inte Ericssony eller Sonysson utan - Sony Ericsson.

Det blir namnet på det nya svensk-japanska mobilföretaget.

– Jag är övertygad om att vi har hittat den perfekta partnern, säger Ericssons vd Kurt Hellström.

Sony och Ericsson bekräftar nu att man skrivit ett avtal med avsikt att bilda ett så kallat ”joint venture”, ett gemensamt samriskbolag. Bolaget kommer att ägas till lika delar av de båda företagen.

På en gemensam presskonferens i dag presenterade de båda företagen detaljerna kring samarbetet.

Det nya bolaget ska heta Sony Ericsson. Verksamheten startar redan den 1 oktober, om allt går som planerat.

– Vi kommer att ha 3 500 anställda när vi startar i år, säger Kurt Hellström.

De första produkterna ska lanseras under första halvåret nästa år, är det tänkt.

Huvudkontor i London

Själv blir Kurt Hellström styrelseordförande i det nya bolaget. Han kallar samarbetet mellan de båda företagen för ett ”dream team”.

Medan Ericsson bidrar med sin kunskap om system, kommer Sonys expertis inom till exempel musik, video och spel väl till pass, menar Hellström.

De flesta inte bara pratar i sin mobiltelefon, utan skickar bland annat textmeddelanden och spelar spel med dem. Något som kan utvecklas vidare, enligt Kurt Hellström.

- Tillsammans kan vi bryta ny mark inom multimedia, säger han.  

På det nya företag kommer cirka 120 personer, 60 från Ericsson och lika många från det japanska företaget, att jobba med design, utveckling, produktion och marknadsföring av alla typer av mobiltelefoner, såväl GSM, GPRS och 3G-telefoner.

Företaget ska också ha eget ansvar för marknadsföring och försäljning.

Huvudkontoret placeras i London.

Risk för sammanblandning

Sammanslagningen anses vara en bra lösning för båda företagen, men namnet möter inga hurrarop.

- Jag förstår hur de tänker. Det viktigaste nu är att hitta en stark allians, och den manifesteras genom att man använder de här två namnen. Framtiden får utvisa om telefonerna kommer att marknadsföras under det begreppet, det är inte jag så säker på, säger Rolf Skjöldebrand, varumärkesexpert.

Både Sony och Ericsson är starka varumärken, men inom helt olika områden. Och det är en nackdel i varumärkesprofileringen.

- Det finns en risk för sammanblandning eftersom Ericsson är starkt på systemsidan och Sonys styrka ligger på underhållningsindustrin. Jag föreställer mig att när Sony ger ut en ny skiva kommer de inte att använda namnet Sony Ericsson, säger Rolf Skjöldebrand.

Olika namn mot skilda målgrupper

Som företagsnamn funkar kanske Sony Ericsson men i marknadsföring borde de i stället utnyttja sina gamla namn för att bredda marknaden menar varumärkesexperterna.

- Det företag ofta missar vid fusioner är att spela på två olika namn. Man borde använda Ericsson och profilera de telefonerna mot affärskunder och Sony mot ungdomsmarknaden, säger Sara Öhrvall, vd på managementföretaget Differ.

Ska spara 20 miljarder

Men Ericsson har trots allt större problem än att döpa sina mobiltelefoner.

I går presenterades en krisgrupp som ska pressa ledningen att spara 20 miljarder kronor och krympa antalet anställda till under 90 000 innan årets slut. Gruppen består av bland annat styrelseordförande Lars Ramqvist och ytterligare tre styrelsemedlemmar.

- De har redan haft intensiva diskussioner under en halv dag och kommer att träffas fler gånger den närmaste tiden. Målet är inte att skära ned antalet huvuden utan att skära kostnader, bland annat på logistiksidan, säger Roland Klein, Ericssons talesman i London.

Jessica Ritzén, Maria Saving