Lara Crofts uppfinnare i ekonomisk knipa

Eidos vill dra in 750 miljoner kronor i nyemission

MIN EKONOMI

Sommarens actionfilm nummer ett, Tomb Raider, väntas bli en stor succé, framför allt bland alla de kids som de senaste åren suttit som fastklistrade framför sina datorskärmar för att spela spelet med samma namn.

För Tomb Raiders uppfinnare Eidos går det däremot sämre och det brittiska bolaget ska nu genomföra en nyemisson.

KRIS FÖR CROFTS SKAPARE Eidos, företaget bakom Tomb Raider och Lara Croft, har ekonomiska problem.
KRIS FÖR CROFTS SKAPARE Eidos, företaget bakom Tomb Raider och Lara Croft, har ekonomiska problem.

Om en månad har den premiär i Sverige - Tomb Raider med oscarsvinnande Angelina Jolie i rollen som hjältinnan Lara Croft. Filmen sägs redan vara tillgänglig för den som orkar leta efter och ladda ned från någon hemlig sajt på nätet, men publiktrycket lär ändå bli stort när biljetterna börjar säljas.

Förutom dataspelsspelande ungdomar ser också Sveriges största företag, Ericsson fram mot premiären. Ericsson är en av Tomb Raiders största sponsorer och får som tack göra reklam i filmen, bland annat för sitt Bluetooth Headset HBH-10.

Någon som snarare har lagt Tomb Raider och Lara Croft bakom sig är Eidos, det brittiska spelbolaget som lanserade världssuccén. I Storbritannien cirkulerar uppgifter om att Eidos ska försöka dra in närmare 750 Mkr för att finansiera intåget på nya marknader.

Det som lockar är bland annat utveckling av spel för nästa generations konsoler - Microsofts X-box och Nintendos Gamecube.

Samtidigt har Eidos senaste kvartalsresultat skrivits med röda siffror, framför allt på grund av Sonys försenade lansering av Playstation 2. Det japanska företaget säger sig nu ha löst detta, och den pressade Eidos-aktien har åter igen börjat leta sig högre.

Enligt brittiska tidningsuppgifter ska Eidos nyemission presenteras i samband med företagets helårsrapport om tre veckor.

Erik Amcoff (erik.amcoff@ekonomi24.se)