Nätmäklare köper aktier – utan kundens godkännande

Avanzas affärsmetoder kan granskas av Konsumentverket

MIN EKONOMI

Är du kund hos nätmäklaren Avanza? I så fall kan du ha köpt aktier utan att ha tackat ja – eller ens vara medveten om köpet.

Nu kan Avanza komma att granskas av Konsumentverket.

Banker och andra fondkommissionärer köper bara aktier åt sina kunder om kunden aktivt ger dem i uppdrag att göra det.

Men nätmäklaren Avanza, som förra året utsågs till Sveriges bästa av tidningen Privata Affärer, gör precis tvärtom. Det rapporterar Sveriges Radios Ekoredaktion.

Granskas av Konsumentverket?

För några veckor sedan erbjöd internetkonsulten Framfab sina kunder att köpa fler aktier – en så kallad nyemission. I början av juni skickade Avanza ett brev om detta erbjudande till sina kunder.

De kunder som inte svarade på erbjudandet antogs vilja köpa fler aktier i Framfab, förutsatt att det fanns pengar på kontot.

Förfarandet kallas negativ avtalsbindning och är förbjudet i Sverige. Nu kan Avanzas metoder komma att granskas av Konsumentverket.

- Avanza borde ta upp en dialog med sina kunder och ta till sig eventuella klagomål. Man borde överväga om man inte borde ändra på sin metod och låta de kunder som vill delta i en nyteckning istället aktivt uttrycka önskemål om det, säger juristen Martin Lindeblad till Ekot.

”Det är kundernas önskemål”

Avanzas informationschef Claes Hemberg säger till aftonbladet.se att metoden bygger på kundernas egna önskemål.

- Vi valde att lyssna på våra kunder, även om det inte följer praxis.

Tidigare fick nätmäklaren kritik för att de inte hade automatisk teckning, enligt Claes Hemberg.

- Våra kunder har lämnat bankerna för att de vill vara mer aktiva. De ser nyemissioner som en rättighet och bevakar vi inte det så blir de irriterade, säger han.

Frågan är nu om Avanzas metoder är olagliga, något som inte är klarlagt än. I sina allmänna avtalsvillkor berättar nätmäklaren hur man går tillväga när det gäller aktieköp.

Men det räcker inte med att hänvisa till det finstilta, enligt Hans Sjödin, chefsjurist på Finansinspektionen:

- Man ska förvissa sig om att kunden förstår innebörden av den här klausulen. Man bör peka särskilt på en sådan klausul, säger han till Ekot.

Maria Saving