SAS stäms av danska konsumentverket

MIN EKONOMI

SAS och Maersk Air riskerar att hamna i nya rättsliga tvister.

Det danska Konsumentrådet och ett flertal storkunder förbereder en stämning mot bolagen på grund av att de tagit ut för höga priser på flera turer i Europa.

Samtidigt har uppgifter om nya olagliga samarbetsavtal mellan bolagen kommit fram.

I förra veckan dömdes SAS och Maersk Air av EU-kommissionen till böter på sammanlagt närmare en halv miljard kronor. Orsaken är att de båda flygbolagen ingått ett olagligt samarbetsavtal om flera rutter i Europa.

Det var i juni förra året som tjänstemän från EU-kommissionen beslagtog dokument hos bolagen och började granska deras samarbete.

Samarbetet mellan bolagen inleddes våren 1999 och har inneburit att Maersk släppte rutterna mellan Köpenhamn och Stockholm till SAS, samtidigt som SAS slutade flyga på Maersk-rutter. Enligt EU-kommissionen bryter detta mot EU:s konkurrensregler.

SAS medger att de gjort fel, men tycker att bötesbeloppet är för högt.

Samarbete även utanför EU

Nu har nya uppgifter kommit fram som tyder på att SAS och Maersk samarbetat även utanför EU.

Bolagen ska även ha kommit överens om ett samarbetsavtal flera lukrativa flygturer i Baltikum, skriver den danska tidningen Berlingske Tidende.

- I dag är det Maersk-ägda Estonian Air som ensam kör rutten till Tallin, och priserna är höjda. Men prishöjningen har inget att göra med marknadsuppdelning, säger den danska informationschefen Troels Rasmussen till Berlingske Tidende.

- Det är helt enkelt det pris marknaden vill betala.

SAS: Priserna under genomsnittet

Samtidigt förbereder nu det danska Konsumentrådet och flera storkunder en gemensam stämning mot de båda flygbolagen. De vill ha kompensation för de höga biljettpriser bolagen tagit ut på turerna mellan Köpenhamn och Stockholm.

SAS hävdar dock att priserna ligger under genomsnittet. Bolaget ska också ta ställning till förra veckans EU-dom vid ett styrelsemöte den 8 augusti.

Enligt SAS svenska informationsavdelning är någon liknande process inte på gång i Sverige.

Andreas Alfredsson