Nordea tar över Postgirot Bank

Lovar kunderna snabbare och bekvämare betalningar

MIN EKONOMI

Nordea köper Postgirot Bank av Posten för närmare 4,5 miljarder kronor. Fler kunder och förbättrade betalningstjänster är det som lockar för Nordea.

Senast Posten försökte sälja Postgirot blev det inget av affären. Konkurrensverket sade nej till de fyra storbankerna som ville köpa Postgirot och slå samman det med Bankgirot. Ett halvår senare är det dags igen. Nordea köper ensam Postgirot för runt 4,5 miljarder kronor. Men innan affären kan bli av måste Finansinspektionen och EU-kommissionen säga sitt.

- Men jag ser inte att den här granskningen kommer att innebära några problem, säger Nordeas koncernchef Thorleif Krarup.

- Till skillnad från förra gången blir båda betalningssystemen kvar.

1,3 miljoner kunder

För Nordeas del betyder affären framför allt att man får tillgång till Postgirots betalningssystem och 1,3 miljoner kunder, inte minst 425 000 nya företagskunder. Runt 70 procent av Postgirots kunder är inte Nordea-kunder i dag.

För kunderna kommer affären att betyda snabbare, bekvämare och kanske billigare betalningar - i alla fall enligt Magnus Falk, vd för Nordeas svenska bank Nordbanken.

- Men framför allt betyder det här att kunderna vet att Postgirot blir kvar, vilket varit lite osäkert, säger han.

Postgirots kunder kommer även i fortsättningen att kunna gå in på Posten för att göra enklare betalningsärenden och andra bankers kunder kommer inte att bli missgynnade när de ska betala via Postgirot, lovar Magnus Falk.

Trots att Nordea nu blir ägare till Postgirot, sker ingen förändring av engagemanget i det konkurrerande Bankgirot, där Nordeas ägarandel är 22 procent.

- Det är viktigt för oss att kunna erbjuda kunderna båda betalningsalternativen, säger Magnus Falk.

Spara pengar

Nordea hoppas att kunna göra kostnadsbesparingar på cirka 200 miljoner kronor om året genom affären. Trots att de båda bankerna kompletterar varandra på många sätt, finns det områden som överlappar varandra, till exempel inom ekonomi-, personal- och dataavdelningar. Nordea räknar med att uppemot 300 av Postgirots cirka 2 200 tjänster måste bort.

- Men därmed inte sagt att vi behöver säga upp så många. Vi hoppas att vi kan lösa det här genom naturliga avgångar, säger Magnus Falk.

Postens vd Lennart Grabe är mycket nöjd med att ha hittat en ny köpare till Postgirot.

- Vi får ett välbehövligt tillskott till våra finanser samtidigt som Postgirot får en stark ägare, säger han.

Men han tror ändå inte att försäljningen räcker till för att lösa Postens ekonomiska problem. Bland annat ska fler fastighetsförsäljningar göras.

Även Postgirots anställda är lättade över att ägarfrågan löst sig. Fackförbunden Seko och Saco Posten hoppas nu att EU-kommissionen ska lämna ett positivt svar inom de sex månader man har på sig att granska affären.

fakta/postgirot bank

Maria Davidsson/TT