SAS gick back 1,8 miljarder

Räknar med fortsatta förluster även i år

MIN EKONOMI

Större delen av SAS förlust på 1,8 miljarder kronor förklaras av de negativa effekter som drabbade flyget efter terrordåden i USA i höstas. Trots stora besparingar och att efterfrågan väntas vända uppåt mot slutet av året kommer SAS visa en förlust för 2002.

Resultatet före reavinster blev en förlust på nästan 1,8 miljarder kronor, jämfört med en vinst på 1,3 miljarder kronor för 2000. Och resultatet för det dystra fjärde kvartalet blev en förlust på nästan 1,6 miljarder kronor före reavinster, jämfört med en vinst på 473 miljoner kronor, jämfört med motsvarande kvartal år 2000.

Marknaden vek i våras

- Resultatraset beror på att flygmarknaden vek radikalt redan innan den 11 september. Och det gällde främst affärsresemarknaden, som SAS Airline är väldigt beroende av, säger SAS vice vd Marie Ehrling.

- Sedan accelererade nedgången under hösten och därför blev resultatnedgången så stor.

Nedgången i höstas innebar att de europeiska flygbolagens trafik minskade med 17,6 procent och trafiken till Nordamerika minskade med hela 31 procent.

SAS Airline förlorade mycket pengar på att affärsresenärerna svek. Men sammantaget minskade bolagets internationella trafik bara med 9 procent.

Den hårda konkurrensen i Europa tvingade fram stora satsningar på kampanjpriser och det ledde till att passagerarna framför allt i ekonomiklass faktiskt kom tillbaka mot slutet av förra året.

Vändning väntas

SAS spår att efterfrågan blir fortsatt svag under första halvåret i år, för att sedan förbättras något under det andra halvåret. Men det är först under fjärde kvartalet, som SAS-ledningen räknar med att de lönsamma affärsresenärerna kommer tillbaka igen.

SAS resultat före skatt men inklusive reavinster blev en förlust på 1 140 miljoner kronor. SAS-ledningen räknar med fortsatt förlust för helåret. Men den blir dock inte lika stor som förra årets miljardförlust.

När hela flygbranschen lamslogs i höstas tog SAS-ledningen beslut om att spara 3,5 miljarder kronor och minska antalet anställda med 3 500 fram till 2003. Dessutom drogs kapaciteten ner genom att 21 plan togs ur trafik.

- SAS Airline är inne i en djup kris och det innebär att vi hela tiden måste vara beredda på förändringar på hur flygmarknaden utvecklas, säger Marie Ehrling.

Lågprissatsning

Det gör bolaget bland annat genom att i nästa vecka anlägga moteld mot lågprisbolaget Ryanairs lyckade lågprissatsning på London. SAS-ledningen utlovar priser som ska kunna konkurrera med Ryanairs biljettpriser,

Under förra året ökade SAS sitt innehav i det spanska flygbolaget Spanair till 74 procent och tog över hela det norska flygbolaget Braathens. SAS äger också sedan tidigare det finländska flygbolaget Air Botnia och det danska flygbolaget Widerö.

Det betyder att SAS är en dominerande spelare på den skandinaviska flygmarknaden.

- Även om vi inte har någon snabb vändning i sikte har vi en mycket stabil plattform att stå på, säger SAS-chefen Jörgen Lindegaard.

CG Ström/TT