Vi gör hela jobbet

- men bankerna gör miljardvinster

MIN EKONOMI

De fyra storbankerna vet att ta betalt.

Förra året tjänade de 35 000 miljoner kronor på att ta ut avgifter av kunderna.

För mycket?

I går presenterade Nordea och SEB sina bokslut. Därmed har samtliga fyra storbanker talat om hur affärerna gick förra året.

I korthet kan man säga att de gick sämre. I takt med att luften pyste ur den ekonomiska världssufflén försämrades bankernas resultat. Mest för Föreningssparbanken, minst för SEB.

Men bankerna fortsätter att tjäna storkovan på att ta ut avgifter av sina kunder. Förra året hostade kunderna upp 35 miljarder, 35 000 miljoner, för att få utnyttja bankernas tjänster.

Aktieköpen har minskat

Det är inte rekord. Jämfört med året innan tjänar bankerna nästan fyra miljarder mindre på sina avgifter. Det beror på att folk inte längre rusar till banken för att köpa aktier.

Året dessförinnan, 1999, tjänade bankerna "bara" 20 miljarder kronor på sina avgifter. Den stora höjningen beror inte bara på att bankerna avgiftsbelagt tjänster.

Förklaringen är också att de lägger allt större marknader under sig genom uppköp av andra banker.

Som bankkund är man numera näpst. Man vet att man ska utföra jobbet själv. Och ber man om ett råd är det inte säkert att man får ett svar värt namnet. Det kan vara helt uppåt väggarna.

Ringer man telefonbanken för att be om handräckning är det långtifrån ovanligt att man får upplysningen att tjänsten går att utföra på egen hand. Jovisst. Men varför ska man betala för en kundtjänst som inte får användas? Lägg ner skiten och ta bort avgifterna (har man lust att säga, men gör det inte eftersom då kanske det försvinner någonting från kontot).

Förr i tiden tjänade bankerna pengar på att låna ut pengar. Det gör de fortfarande, det är den största inkomstkällan. Och just i år har den dessutom växt vilket den inte gjort på länge.

Men därutöver tjänar bankerna alltså pengar på avgiftsbelagda tjänster. Resonemanget går som följer: Man ska betala vad det kostar. Den som inte utnyttjar bankens tjänster ska betala mindre än dem som tar bankens expertkunnande och kontorsnät i anspråk i högre grad.

Fondsparandet en kassako

Det är svårt att se något fel med det. Men det som gör att man surnar till är följande. Ju mer kunderna gör själva, desto mer tjänar bankerna på avgifter.

Det populära fondsparandet är en kassako för bankernas fondbolag. Men bara 14 av de 108 fonder som får högsta betyg av ratingföretaget Morningstar tillhör någon av de fyra storbankerna. Man betalar alltså ganska dyrt - men får relativt lite för pengarna. Expertisen, som tar ungefär lika mycket betalt, finns på andra håll.

Det bästa med den stora banken är lönekontot, gireringsmöjligheterna och bankomatkortet. Resten kan man låta någon annan sköta.

Så mycket tjänade storbankerna 2001

Lena Mellin