Carola-gala – trots krisen

Stenbecks imperium på väg att rasa ihop?

1 av 2
SKÄNKER PENGAR Carola var en av artisterna på TV3:s stora välgörenhetsgala från Colosseum i Rom i går kväll. Men inom affärsvärlden är man mer intresserad av varför Jan Stenbeck sålde TV4-aktier för 200 miljoner? Hur mår hans imperium?
MIN EKONOMI

Det behövdes kontanter. Snabbt.

Därför sålde Jan Stenbeck fem procent av aktierna i TV4.

Nu undrar alla om Stenbecks hela imperium är i gungning.

Med Ray Charles och Carola som dragplåster visade i går Stenbecksägda TV3 en glittrig fredsgala från Colosseum i Rom.

Bakom jippot står en stiftelse sponsrad av Stenbecksägda Metro.

Men bakom den ståtliga fasaden döljer sig ett imperium i kris.

Sålde aktier för 200 miljoner

I onsdags sålde ett av Stenbecks bolag, MTG, TV4-aktier för 200 miljoner kronor till konkurrenten Bonniers.

Innehavet har varit en ren principsak för Jan Stenbeck.

När MTG nu säljer en del av sina aktier finns två möjliga förklaringar. Antingen har man bytt strategi eller så behövs nytt kapital.

- I MTG:s årsredovisning som skickades ut för en vecka sedan fanns en bild på TV4:s styrelse där Thorbjörn Larsson bytts ut mot en apa. Så det finns inget som tyder på att de gett upp striden och bytt strategi, säger en källa.

- Hela sfären har det tufft nu. Man är i akut behov av pengar, säger analytikern Pontus Herin som bevakar MTG.

Enligt flera affärstidningar ska pengarna gå direkt till en räddningsaktion för att lösa Metros kris. Metro går uselt i hela världen utom i Stockholm och Göteborg.

- Metro behöver ett kapitaltillskott senast i höst, säger Pontus Herin.

Metro är långt ifrån det enda bolaget i Stenbecksfären som har problem.

Millicom, vars affärsidé är att starta mobilverksamhet i utvecklingsländer, blöder också svårt. Bolaget tappade förra året fyra femtedelar av sitt kapital.

De senaste två åren har börsvärdet på Stenbecks bolag sjunkit med mer än 160 miljarder kronor.

Det råder inget tvivel om att det behövs pengar i Stenbecksfären. Frågan är hur illa ställt det är.

- Det är ju det alla frågar sig. Jag tror inte att det är någon som vet det förutom Jan, säger en person i branschen.

Det komplicerade korsägandet mellan bolagen och en redovisning som bygger på olika länders lagar gör gruppen näst intill omöjlig att granska.

- Korsägande gör att det lätt blir en dominoeffekt. När kurserna går ner i ett bolag måste de andra också skriva ned värdet. Och plötsligt är pengarna slut, säger Pontus Herin.

"Vi har varnat i flera år"

Lars Milberg, chefsjurist på Aktiespararna, är mycket kritisk.

- Vi har varnat för Stenbecks bolag i flera år. Den ogenomtränglighet som finns i gruppen manar till oro.

- När man inte kan göra en analys på sedvanligt sätt så ringer varningsklockorna. Efter bolagskrascherna i Enron och Kirch har investerarna blivit kräsna.

Men som varumärke är Stenbeck starkt.

Dagens Industri lät varumärkesexperter rangordna frontfigurerna inom svenskt näringsliv.

Jan Stenbeck toppar den listan.

Stenbecks största bolag:

Jens Kärrman