Kunder kräver riktig faktura

Hälften av de preliminära räkningarna stämmer inte

MIN EKONOMI

Elbolagen tjänar miljoner på att kunderna tvingas betala preliminära elräkningar, avslöjade Aftonbladet nyligen.

Nu visar en ny undersökning att hälften av hushållen med elvärme har råkat ut för att den preliminära elräkningen kraftigt avvikit från den verkliga förbrukningen.

Det är oroande att så många fått en elräkning som inte stämmer med den verkliga förbrukningen, anser Konsumentverket som tillsammans med Svensk Energi gjort Temoundersökningen.

För krångliga räkningar

Den visar att 7 av 10 hushåll vill ha en elräkning som bygger på deras verkliga förbrukning.

Ungefär hälften anser också att det är svårt att förstå elräkningarna.

Tätare avläsning av mätarna och räkningar som bygger på verklig förbrukning, önskade Konsumentverkets generaldirektör Karin Lindell när Svensk Energi i går höll årsstämma.

Hotar med sanktioner

Konkurrensverkets generaldirektör Ann-Christin Nykvist var tuffare i debatten.

Hon vill ha sanktioner mot de nätföretag som inte låter kunderna byta elleverantör inom angiven tid. Det handlar i dagsläget om var fjärde elkund i landet.

Lena Anderfelt