Nordeas koncernchef avgår – av familjeskäl

Thorleif Krarup ersätts av Lars G Nordström

MIN EKONOMI

Bankkoncernen Nordea byter koncernchef. Lars G Nordström efterträder Thorleif Krarup som lämnar posten som koncernchef och styrelseledamot.

Lars G Nordström, 59 år, är en övergångslösning tills styrelsen hittat en yngre och mer långsiktig kandidat.

Dansken Thorleif Krarup lämnar omgående koncernchefsjobbet efter två år på grund av familjeskäl.

Bakgrunden till det överraskande chefsbytet är enligt Nordeas styrelseordförande Hans Dalborg att Thorleif Krarup haft svårt att kunna koncentrera sig på koncernchefsjobbet på grund av sin familjesituation.

- Att leda Nordens största finanskoncern kräver ett enormt hårt arbete. Har du en alltför komplicerad familjesituation tar det bort ditt fokus, sade Hans Dalborg på en presskonferens efter att koncernchefsbytet aviserats.

- Vi har gemensamt med Thorleif Krarup kommit överens om den här lösningen, som innebär att han blir senior vice president och rapporterar direkt till nye koncernchefen Lars G Nordström, sade Hans Dalborg.

Halverad lön

Krarups lön halveras också till knappt 4 miljoner kronor per år.

Nordea presenterade så sent som i slutet av förra veckan en medioker halvårsrapport.

Hans Dalborg ville inte kommentera om den svaga halvårsrapporten beror på förre koncernchefen. Men han betonade att resultatutvecklingen varit för dålig.

Nye koncernchefen Lars G Nordström räknar med att behålla jobbet som koncernchef i ett år.

- Enligt bankens regler går jag i pension om exakt ett år. Det kan bli kortare eller längre, men det beror på styrelsen, sade Nordström.

Efter att ha arbetat på SEB på 1980-talet kom han 1993 över till Nordbanken. Sedan Nordea bildades 2000 har Lars G Nordström varit chef för Retail Banking där bland annat koncernens bankkontor ingår och ledamot av ledningsgruppen.

Vill se bättre resultat

Budskapet från Hans Dalborg var på presskonferensen att koncernens resultat måste bli bättre och att flexibiliteten i koncernen måste öka.

- Jag menar att man ska försöka undvika de här drastiska kostnadsnedskärningsprogrammen eller dramatisk expansion och är egentligen en varm anhängare av kontinuerlig förbättring.

- Vi ska nu vara lite mer uppmärksamma på att vi gör rätt saker och att vi inte gör det alltför långsamt och att vi blir mer prestationsorienterade. Och det gäller inte bara när det gäller lönsamhet utan också exempelvis kundnöjdhet och kvalitet sade Lars G Nordström.

CG Ström/TT