Coops kupp – mot Willys

Nu är de billigare än uppstickaren i lågprishandeln

MIN EKONOMI

Coop Forum har sänkt priset på de 200 mest sålda dagligvarorna.

Nu visar deras egen undersökning att de är billigast - på just dessa varor.

Riktmärke är lågpriskedjan Willys priser.

BILLIGARE - OCH BILLIGAST De här varorna och 180 till har blivit billigare hos Coop Forum i Stockholm. - Mest har kunderna reagerat på det sänkta priset på kaffe och blöjor, säger stormarknadschef Anders Hacksell (till vänster) och säljstödjare Lars Olofsson på Coop Forum i Bromma.
Foto: MAGNUS SANDBERG
BILLIGARE - OCH BILLIGAST De här varorna och 180 till har blivit billigare hos Coop Forum i Stockholm. - Mest har kunderna reagerat på det sänkta priset på kaffe och blöjor, säger stormarknadschef Anders Hacksell (till vänster) och säljstödjare Lars Olofsson på Coop Forum i Bromma.

För ett år sedan slog Coop ihop tre olika stormarknader till Coop Forum. Då var ett av löftena att ha bra priser.

- Det löftet infriar vi nu, säger Ulrika Ekström, chef på Coop Sverige information.

- På de 200 varor som är mest köpta har vi sänkt priset till samma nivå eller under konkurrentens.

Är det Willys priser ni jämför med?

- Ja, men meningen är inte att vi ska ha ett lågpriskoncept. Vi ska ha låga priser men vi ska ha samma stora utbud och service. Att ligga på Willys prisnivå eller under är ett mål.

Coop Forum billigast

Priserna på de 200 produkterna sänktes i tysthet med 5-16 procent för drygt en månad sedan. Efter prissänkningen har Coop låtit undersöknings-

företaget A C Nielsen mäta priserna i butiker och stormarknader i Stockholmsområdet med en omsättning på över 200 miljoner kronor.

Billigast är tre av Coop Forums butiker. Därefter kommer Willys i Länna.

- Undersökningen är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Ulrika Ekström.

För två år sedan öppnade lågpriskedjan Willys sin första butik i Stockholm. Nu finns sju och omsättningen ligger på 2 miljarder kronor.

Anders Strålman, vd på Willys, skrockar förnöjt när han får höra om prismätningen:

- Nu har vi blivit en maktfaktor i Stockholm.

"Vi släpper inte ledarrollen"

Hans erfarenhet från tidigare etableringar är att matpriserna sänks med 10-20 procent när Willys öppnar på en ort.

- Men i Stockholm har vi inte haft någon mätbar effekt på matpriserna. Tills nu.

Resultatet av prismätningen oroar honom inte.

- Det är klart att de kan klå oss på någon enskild produkt. Men hade alla varor i Konsumentverkets matkorg ingått hade vi varit billigare.

Nu lovar han fortsatta prissänkningar:

- Vi tänker inte släppa ledarrollen. Det här gör att vi får skärpa oss ytterligare.

Sänker på 300 varor till

Till en början gäller Coop Forums prissänkningar bara i Stockholm.

Men redan nästa vecka tar Coop ytterligare ett steg mot lägre matpriser.

Då döps elva av de största Coop Konsumbutikerna om till Coop Extra och 300 av de mest sålda varorna blir billigare.

Så här mycket kostade maten

Lena Anderfelt