Förlusten kan bli 4 miljarder

Aftonbladets Robert Collin om krisen som skakar Saab

MIN EKONOMI

De senaste tio åren har Saabs årliga förlust legat rätt konstant kring en miljard kronor.

I år när räddaren i nöden, nya mellanklassbilen 9-3, presenterats hamnade förlusten en bra bit över miljarden redan efter första halvåret.

Eftersom försäljningen av den nya bilen knappt hinner komma igång före nyår kan årets förlust klättra till ofattbara 4,5 miljarder kronor.

Bara marknadskampanjen för att introducera 9-3 har gått på en miljard kronor.

För ett par år sedan var ett par miljarders förlust hit eller dit hos Saab småpotatis för ägaren General Motors, men nu är den amerikanska bilindustrin inne i en djup kris.

Den amerikanska bilförsäljningen minskar och det är de amerikanska tillverkarna som tappar mest. Ford, General Motors och Chrysler har förlorat marknadsandelar till bland andra Toyota, Honda och Volkswagen.

Nya motorn dyr för Saab

På en totalmarknad på 17 miljoner bilar per år i USA har de tre amerikanska tillverkarna tappat tre miljoner bilar till konkurrenterna.

Även GM:s europeiska massbilstillverkare Opel är i kris. Sparprogrammet Olympia försöker med osthyveln som främsta vapen att skära kostnader precis överallt och paradoxalt ökar Olympia förlusten hos Saab ännu mer.

Ett exempel är den nya gemensamma motorn som används både i nya Opel Vectra och i nya Saab 9-3.

Från början skulle den in i fler Opelmodeller, men sparkraven gör att tyskarna fortsätter att bygga sina gamla motorer. Saab däremot är hänvisat till den nya motorn och får ta en större del av kostnaderna för utveckling och tillverkning.

Samma kris hos konkurrenten Ford gör även Volvos framtid osäker.

Volvo går visserligen med rejäl vinst. Men just det gör att Ford enligt rykten i Detroit funderar på sälja Volvo till högstbjudande för att få in pengar till den dagliga verksamheten.

Ford betalade 50 miljarder kronor för Volvo för snart fyra år sedan och nu talas det om att Renault skulle kunna betala 70 miljarder. Just det, Renault som PG Gyllenhammar ville sälja till redan för tio år sedan.

Saabs vd Peter Augustsson säger att "problemen med att ta sig in på dieselmarknaden är ett av Saabs stora bekymmer just nu".

Problemet är väl att den nya dieselmotorn i 9-5 är så dålig att Peter Augustsson skulle ha tackat nej när General Motors erbjöd den.

Dessutom säljer Saab traditionellt dåligt på de viktiga dieselmarknaderna i Europa. Det räcker inte med en dieselmotor för att bli stor i Tyskland eller Frankrike. I USA och Sverige där Saab har sin försäljning är efterfrågan på dieselbilar liten.

Jag skrev i min krönika i Bilbilagan i lördags (läs den på nätet) att Saab måste söka sina rötter, hitta tillbaka till sin själ, för att överleva.

Anonymt skal på 9-3

Nya Saab 9-3 har de rätta köregenskaperna, just så ska en Saab vara. Men Trollhättan har dolt körglädjen under ett anonymt skal som kopierar konkurrenterna och marknadskampanjen vänder sig till fel köpare.

Saab måste vara en egensinnig bil som i första hand vänder sig till egensinniga köpare. Den som inte förstår det kan aldrig ta Saab ur krisen.

Robert Collin