Min ekonomi

De blir rika på usla råd

Carnegie blir sågat i ny bok

Carnegie rankas som nummer ett bland aktiemäklarhusen. Men företaget tjänar stora pengar på att ge kunderna usla råd.

Nu kommer boken som avslöjar finansbranschens värsta ruinmakare.

Ekonomijournalisten Lars Ohlson har granskat Carnegie.
Ekonomijournalisten Lars Ohlson har granskat Carnegie.Foto: SVEN-OLOF ENGLUND

- Läser man Carnegies månadsbrev så är företaget en pr-byrå för hela marknaden. I vissa fall har man gett köpråd ända fram till konkursen, säger ekonomijournalisten Lars Ohlson.

I boken "Ruinmakarna" som kommer ut inom kort beskriver han hur Carnegie under de senaste årens börsras hela tiden uppmanat sina kunder att köpa ännu mer aktier.

Småföretagare och vanliga löntagare har förlorat sina besparingar. Samtidigt som aktiemäklare, analytiker och företagsledningen tjänat mångmiljonbelopp.

Framför allt är det systemet med courtage - provision på utförda affärer - som Lars Ohlson angriper.

Carnegie och andra aktiemäk-larhus tjänar pengar oavsett om deras råd är bra eller dåliga. Huvudsaken är att kunderna köper eller säljer aktier.

Carnegies finansdirektör Mats-Olof Ljungkvist påpekar att bara 10 av 15 000 privatkunder har klagat i år. Några av dessa hade dessutom missuppfattat

aktiemäklarnas råd.

- Vi bandar alla samtal. Om någon fått felaktiga råd så ersätter vi den personen, säger Mats-Olof Ljungkvist.

Så mycket tjänade Carnegies toppskikt i fjol

Inte ett enda "starkt köp"-råd har slagit in i år

Katarina Sternudd