Han utmanar läskjätten

Mecca Cola säljs som protest mot USA

MIN EKONOMI

Den är röd och vit, den är förstås kolsyrad, är söt och smakar kola.

Men det är inte ”the real thing”.

I Frankrike har miljontals Mecca Cola sålts som en protest mot allt amerikanskt.

protestdryck ”Mecca Cola är inte bara en dryck. Det är en protesthandling mot Bush och Rumsfelt”, säger skaparen Tawfik Mathlouti.
Foto: reuters
protestdryck ”Mecca Cola är inte bara en dryck. Det är en protesthandling mot Bush och Rumsfelt”, säger skaparen Tawfik Mathlouti.

Skaparen av Mecca Cola, den franske radiojournalisten Tawfik Mathlouthi, säger att han kom på idén när han stod i duschen.

– Är det någon idé att klaga på Amerika hela tiden när du i nästa stund går ut för att köpa en produkt som stöder den amerikanska ekonomin.

– Mecca Cola är inte bara en dryck. Det är en protesthandling mot Bush och Rumsfelt (försvarsministern) och deras politik, säger Tawfik Mathlouthi

Två miljoner flaskor Mecca Cola har sålt sedan drycken lanserades för två månader sedan.

– Jag har fått fax från Kina och Australien och vi har många avtal i Nordafrika, säger Tawfik Mathlouthi.

– Många törstar efter ett sätt att protestera mot det amerikanska hyckleriet.

Vinst till välgörenhet

Gradvis kommer Mecca Cola in i de stora livsmedelskedjorna. Och Tawfik Mathlouthi har order på elva miljoner flaskor och han håller på att bygga en egen buteljeringsanläggning.

Tawfik Mathlouthi är fransk medborgare men född i Tunisien. Han berättar att det funnits tidigare försök att skapa en annorlunda kola-dryck. Den iranska Zam Zam Cola är kanske mest känd.

När Tawfik Mathlouthi skapade Mecca Cola samarbetade han med forskare i flera månader för att få en anständig colasmak. Han har själv satsat en och en halv miljon kronor i projektet och lovar att 20 procent av vinsten ska gå till palestinska barn och andra välgörenhetsorganisationer.

Leif Kasvi