Bilprofessor: ”Saabs framtid i Sverige hotad”

GM fortsätter att integrera Saab i koncernen

MIN EKONOMI

Det finns risk att produktionen av GM-ägda Saab lämnar Sverige och att märkets särart försvinner.

Det säger bilforskaren Christer Karlsson vid Handelshögskolan i Stockholm.

- Det kan bli en Opel med ett Saabmärke, säger han.

På torsdagseftermiddagen svensk tid presenterade Saabs ägare, amerikanska General Motors, resultatet för det fjärde kvartalet förra året.

Koncernen gjorde en vinst på 1,7 miljarder dollar.

Men dotterbolaget Saab Automobile fortsätter att dras med svåra ekonomiska problem.

I slutet av november förra året presenterade GM ett omfattande åtgärdsprogram med omfattande rationaliseringar och nedskärningar i tillverkningen Trollhättan.

Och på torsdagen inleddes förhandlingarna om de 1300 anställda som varslades om uppsägning i höstas.

- Jag tror att Saab kommer att fortsätta finnas kvar som varumärke, men jag tror att man kommer att tvingas till mycket mer integration med GM. Och det gäller på alla områden: produktutveckling, produktion och marknadsförings distribution, säger Christer Karlsson, bilforskare och professor i industriell ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.

Finns det en risk att GM går för långt?

- Ja, det finns en risk för Vauxhalleffekten, alltså en risk att det blir en Opel med ett annat namn på. Det enda som skiljer en Vauxhall från en Opel är den där lilla namnplattan på bakluckan. Det är vad jag kallar Vauxhalleffekten.

Tror du det kommer ytterligare nedskärningar?

- Jag vet inte. När integrationen ökar så minskar kopplingen till en svensk fabrik i Trollhättan och då ökar risken att GM tänker om. Och när man lokaliserar produktion så har man väldigt lite emotionella knytningar, utan lägger den helt enkelt där det är lönsammast.

- Så om en Saab blir ganska lik en GM-bil för övrigt så ökar därmed risken att produktionen hamnar någon annanstans.

- Men samtidigt så finns chansen att annan GM-produktion hamnar i Sverige. GM lägger produktionen där den passar bäst.

Gäller det utvecklingen av nya bilar också?

- Utvecklingsarbetet är lite mer knutet till kunnande och filosofi, sånt som sitter i väggarna. Och det flyttar man inte så lätt.

Enligt Christer Karlsson kan GM:s strategi även få motsatt effekt: att delar av koncernens utvecklingsarbete flyttas till Sverige. Som exempel nämner han Fordkoncernen, där Volvo får ansvar för all säkerhetsutveckling, samtidigt som annan utveckling överlåts åt andra företag i koncernen.

General Motors är världens största biltillverkare. I koncernen finns bland annat Opel, Cadilac, Oldsmobile, Buick, Vauxhall och Pontiac. Jättekoncernen äger även andelar i italienska Fiat och japanska Suzuki.

Saab drar ner resultatet för GM i Europa

Fredrik Rundkvist