Nye chefen ska få SAS att lyfta

Sören Belin är ny flygchef

MIN EKONOMI

Han bor under flygplanen – nu måste han få dem att lyfta.

I dag tar Sören Belin över som flygchef på SAS.

– Jag är SAS:are i hjärtat och gillar utmaningar, säger han.

När Jörgen Lindegaard i dag presenterar årsbokslutet för SAS 2002 är Sören Belin den enda positiva nyheten. Företaget väntas göra en förlust på mellan 500 och 750 miljoner kronor. År 2003 ser fortsatt svart ut.

Krigshotet i Irak har fått den internationella återhämtningen att stanna av och på den svenska marknaden råder redan fullt krig. Konkurrensen är stenhård på en marknad som tappar allt fler kunder.

Aftonbladet får den första intervjun med den nye flygchefen som inte tvekade inför jobbet.

”Jag tycker om företaget”

– Jag har väl dåligt omdöme (skratt). Nej, men jag har en bra bild av företaget och en passion för flygindustrin. Jag tycker om företaget och det behövs just nu, säger Sören Belin.

Tidigare i år lämnade Marie Ehrling chefsposten och sedan dess har Jörgen Lindegaard skött ruljangsen i väntan på att hitta någon som har det han själv saknat – flygerfarenhet.

Utanför flygbranschen är Sören Belin en doldis, men inom branschen strös lovord över den 49-årige konsulten. Flygkunnig, analytisk och ”en bra kille”, menar de flesta.

När Sören Belin slutade på SAS i början av 90-talet var han chef för stationsverksamheten på Arlanda. De senaste fyra åren har han varit konsult för SAS-ledningen.

Besked om jobbet fick han för en månad sedan, i går kväll avslutades mbl-förhandlingarna. Han ska ingå i koncernledningen.

– Uppdraget är att skapa ett lönsamt flygbolag. Skandinavien behöver ett lönsamt SAS, det är viktigt för både näringsliv och allmänhet.

Det tuffa sparprogrammet på 12 miljarder under två år ligger fast. Cirka 4 500 personer måste gå och om det krävs kan besparingarna bli fler.

Bor bredvid Arlanda

– Det är klart att det kräver förändringar. Men det är inget självändamål att förändra och eventuellt säga upp folk. Det handlar om att få en livskraftig verksamhet, säger Sören Belin.

En av de stora stötestenarna blir förhandlingarna med de 39 facken för att få dem att frysa lönerna i år. Något som de flesta sätter sig emot.

– Jag har inte hunnit bilda mig en personlig uppfattning om det.

Som passionerad flygare har han bosatt sig granne med Arlanda.

– Jo, jag är en riktig flygplansman. Jag bor under flygplanen som kommer norrifrån, på en hästgård.

I dag gör han sin första dag på jobbet.

– Jag tror inte ens jag har ett rum än. Men jag är konsult och van att sitta i en skrubb om det behövs, säger Sören Belin.

Jessica Ritzén