Knappt godkänt

Nu har propagandakriget om EMU-rösterna startat

MIN EKONOMI

Det är propagandakriget om EMU.

Inför folkomröstningen i höst laddar ja- och nej-organisationerna upp lagren med kampanjsymboler.

Aftonbladet lät varumärkesexperten Rolf Skjöldebrand fälla sin dom.

TRISTA MÄRKEN Aftonbladet bad varumärkesexperten Rolf Skjöldebrand betygsätta ja- och nej-sidornas kampanjsymboler. Domen blev hård. - De flesta känns rätt trista, säger han.
TRISTA MÄRKEN Aftonbladet bad varumärkesexperten Rolf Skjöldebrand betygsätta ja- och nej-sidornas kampanjsymboler. Domen blev hård. - De flesta känns rätt trista, säger han.

I går presenterade konstnären Ernst Billgren fyra kampanjsymboler som han tagit fram för ja-organisationen Sverige i Europa.

Är egentligen "nja"

- De representerar egentligen ett nja-alternativ. Vi i Sverige har alltid var lite "nja", lite lagom, sade han vid vernissagen.

Men nu ska symbolerna hårdlanseras som ja-sidans varumärken.

Och även nej-sidan laddar.

T-shirtar, knappar, visitkort, postrar, hemsidor, annonser - alla ska fyllas med organisationernas symboler.

- I dagarna har 21 000 klistermärken tryckts, berättar Jan Å Johansson, kanslichef på nej-organisationen Europa ja - Euro nej.

Jesper Katz på Medborgare mot EMU:

- Vi försöker exponera loggan så mycket som möjligt. Vi försöker helt enkelt göra tveksamma borgerliga väljare medvetna om att vi existerar och vad vi heter.

"Rätt trista"

Men varumärkesexperten Rolf Skjöldebrands dom är hård.

- De flesta känns rätt trista.

Claes Petersson