Ström av chock-fakturor i landet

”Det är dags för ett konsument-uppror”

MIN EKONOMI

39 739 kronor i Gävle, 23 000 i Sollentuna, 16 078 i Landskrona.

Svenska folkets elräkningar har löpt amok av elbolagens slarv.

– Det är dags för ett konsumentuppror, säger Anna-Lena Pettersson, en av många som drabbats av retroaktiva räkningar.

Går till advokat Willer Gomez hotas med kronofogden om han inte betalar räkningen på 39.739 kronor.
Foto: Pernilla Wahlman
Går till advokat Willer Gomez hotas med kronofogden om han inte betalar räkningen på 39.739 kronor.

I går berättade Aftonbladet om en småbarnsfamilj i Märsta som fick en retroaktiv elräkning på 10 013 kronor på grund av en kommunikationsmiss mellan nätoperatören och elleverantören.

Många andra fall

Efter artikeln har många hört av sig och berättat om liknande fall.

Enligt Konsumenternas elrådgivningsbyrå är stora retroaktiva eller rent av felaktiga räkningar ett av de största problemen sedan elmarknaden avreglerades.

Elmätarna blir antingen inte avlästa som de ska eller avlästa på fel sätt, nätoperatören och elleverantören skyller på varandra – och konsumenten tvingas betala.

Ibland för en längre tidsperiod än elbolagen har rätt att kräva retroaktivt, och ibland med nya, högre elpriser trots att skulden är flera år gammal.

Läst av fel mätare

– Bemötandet är dessutom kränkande när de ifrågasätter varför man inte kollat sin faktura bättre. Som om det är vi som gjort felet, säger Mikael Anttila i Sollentuna vars elbolag

Fortum till slut erkände att de läst av fel elmätare.

Willer Gomez i Skutskär utanför Gävle har kontaktat advokat sedan hans elleverantör debiterat honom 39 739 kronor.

– Då har de ändå sänkt summan som från början var 47 000 kronor. De hade fräckheten att efterdebitera mig för nästan fyra år fast det finns en treårsregel.

Konsumentverket krävde förra året att treårsregeln skulle ersättas av en ettårsregel.

Kanske framgång i domstol

– Flera fall har prövats men utgångspunkten är att man ska betala för det man använt. Men hittar man något speciellt fel i sin faktura kan man kanske nå framgång i domstol

eller i allmänna reklamationsnämnden. Det minsta man kan begära borde vara viss nedskrivning av summan och en uppdelning av betalningen under lika lång tid som elförbrukningen gäller, säger Sylvia Lindell, ansvarig för elmarknadsfrågor på Konsumentverket.

16 078 kr

39 739

12 485 kr

23 000 kr

4 246 kr

Britt Peruzzi