Sveriges framtid: mexikansk mat

Nu ska svenska matmärken göras till stora exportvaror

1 av 2 | Foto: URBAN ANDERSSON
HET SUCCÉ Santa Marias tex-mex-mat har gjort sensation i flera europeiska länder.
MIN EKONOMI

Livsmedelsexporten är het - och ökar kraftigt.

Men det räcker inte.

Nu satsar regeringen och industrin för att göra svensk vodka, tex-mex-mat, skorpor och polarbröd till lika stora exportprodukter som ABBA, Volvo och Ericsson.

Politiskt är livsmedelsexporten mer inne än någonsin. Statsminister Göran Persson tog upp den - för första gången någonsin - i höstens regeringsförklaring.

Och i kulisserna förbereder regeringskansliet en storsatsning som ska bana ny väg för svensk mat i Europa och övriga världen.

"Enorm potential"

- Det finns en enorm, outnyttjad potential i den här branschen, säger näringsminister Leif Pagrotsky som bjudit in branschen till rådslag om framtiden i dag.

Av hela den svenska industrins produktion går 65 procent på export.

För livsmedelssektorn är siffran blygsamma 20 procent.

Inom EU är det bara Grekland, Portugal, Finland och Luxemburg som exporterar mindre livsmedel än Sverige.

Inger hopp

Och exempel som inger hopp finns det gott om.

Den hårdlanserade vodkan Absolut fortsätter sitt segertåg världen över, och andra traditionella produkter - som skorpor, pepparkakor, knäckebröd och frysta tårtor - går bra utomlands.

Men det är de "otraditionella" varorna som ökar mest.

Proviva rivstartat

"Svensk" tex-mex är en sensation i flera europeiska länder, och den nischade produktlinjen Proviva, som tagits fram i samarbete mellan Skånemejerier och Lunds universitet, har rivstartat försäljningen i Europa.

Jonas Lindgren