Jätteras för Saab – i USA

Försäljningen ned 40 procent på viktigaste marknaden

MIN EKONOMI

Saab:s viktigaste marknad sviker.

I januari rasade bilförsäljningen med nästan 40 procent.

Enligt Saab beror raset på – vädret.

USA är Saab:s viktigaste marknad, ingenstans i världen säljs så många Saab som där.

Det är svårt att tro.

I januari lyckades Saab bara sälja 1 647 bilar – i genomsnitt blir det 53 bilar per dag. Jämfört med januari förra året motsvarar siffran ett försäljningsras på 7,9 procent.

Men Eric Geers, informationschef på Saab Automobile, är inte orolig.

Hälften säljs i nordöstra USA

– Mer än hälften av alla Saab säljs i nordöstra USA och ovädret som härjade där påverkade försäljningen ordentligt. I Kaliforninen däremot, där låg vi nästan 5 procent över målsättningen, säger han.

Även i Sverige gick det knackigt för Saab i januari, personbilsförsäljningen minskade med 16,4 procent.

– I Sverige är tjänstebilsmarknaden viktig och i januari har folk annat att tänka på än att byta tjänstebil, säger Örjan Åslund, informationschef för Saab Sverige.

– Men det är riktigt att vi sålde fler bilar i januari 2003. Vi hade många kampanjer i slutet av förra året och sålde bra, så de kan vara en rekyl på det , säger han.

Volvo presenterar plus

Medan Saab redovisar minus presenterar Volvo plus, åtminstone i USA. I Sverige minskade Volvo-försäljningen i januari med cirka 14,5 procent, men i USA ökade försäljningen med 7,1 procent.

Men Saab:s Eric Geers är full av förtröstan.

– Vi är det snabbaste växande europeiska varumärket i USA. Vi sålde 47 800 bilar vilket var cirka 500 fler än det tidigare rekordåret 1986.

– Och vi kommer slå all time high även i år, säger han.

I juni lanserar Saab sin fyrhjulsdrivna 9–2X i USA och Kanada. Dessutom kommer nästa års nykomling, stadsjeepen 9–7X, att visas i New York redan i april vilket Geers hoppas ska väcka både uppmärksamhet och efterfrågan.

Johan Taubert