Sony Ericsson lyfte första kvartalet

Kraftigt ökad vinst för mobiljätten

MIN EKONOMI

Sony Ericsson överraskade marknadsbedömarna rejält.

Nu stiger vinsten och marknadsandelarna ökar.

Men framgången leder inte till några nya jobb i Sverige.

Företagets vinst före skatt blev 890 miljoner kronor under det första kvartalet i år. En gigantisk förbättring mot förlusten på 1040 miljoner kronor motsvarande kvartal förra året.

Vinsten är mer än dubbelt så stor som aktieanalytikerna spått.

– Det här är ett starkt kvartal. Vi har stärkt våra marknadsandelar och ligger nu ungefär kring 7 procent, räknat i volym. Och vår marknadsandel är högre räknat i värde, säger Jan Wäreby, vice vd på Sony Ericsson, till TT.

Bäst i Amerika

Sony Ericssons genomsnittliga pris per telefon är omkring 10-20 procent högre än marknadsgenomsnittet. Det har ändå fallit under kvartalet men Wäreby ser också det som en framgång.

– Det har gått ner lite grann men det beror framför allt på att vi haft väldig framgång med de lite billigare telefonerna, T230 och Z200, säger Wäreby.

Sony Ericsson höjer nu också prognosen för den globala mobilmarknaden för 2004, från tidigare 520 miljoner enheter till 550 miljoner. Bolaget har nu gjort vinst tre kvartal i rad efter flera år av storförluster.

Försäljningen har ökat på alla marknader, men bäst har den gått i Amerika. En av anledningarna är att Sony Ericsson där valt att satsa på GSM-tekniken framför andra standarder.

Stärkt i Kina

– Vi har stärkt våra positioner i alla våra regioner. GSM stärker sina ställningar i både Nord- och Sydamerika väldigt kraftfullt så det drar vi nytta av. I Europa är det väldigt stark tillväxt för kameratelefoni och det är ett område där vi har täten. Och i Kina har vi stärkt våra ställningar månad för månad, säger Wäreby.

Sony Ericsson tillverkar inte längre telefoner i Sverige, i stället har produktionen flyttats till länder med lägre lönekostnader. Bolaget har fortfarande en stor del av utvecklingen av GSM-telefonerna i Sverige, men tillverkningen sker i huvudsak i Asien. Det är därför som framgångarna för Sony Ericsson inte kommer att leda till fler jobb i Sverige, åtminstone inte på kort sikt.

3G-telefoner

De senaste åren har företaget genomgått en jobbig process där det anpassat sin kostym till vad det har råd med, konstaterar Jan Wäreby.

– Och det första man gör är väl inte att börja växa igen, så fort det går lite bättre. Men vårt tunga fokusområde är GSM- och UMTS-telefoner, så vissa möjligheter finns, men jag vill inte utlova några specifika volymer, säger Wäreby.

Samtidigt kan Wäreby glädja sig åt att bolaget äntligen fått ordning på sin 3G-telefon som försenats gång på gång. Trots att både 3 och Telia driver 3G-nät i Sverige har det inte funnits någon Sony Ericsson-telefon att köpa.

– Vi har precis börjat skeppa den och den finns i butikerna de närmaste dagarna. Jag vet inte om de kanske hann sälja några i lördags redan, säger Wäreby.

Koll på kursen

Mobiltoppen

Mobiltelefontoppen under sista kvartalet i fjol enligt undersökningsföretaget Gartner. Globala marknadsandelar i procent:

Sten Gustafsson/TT