Ny miljardförlust för SAS

Kvartalsförlusten oväntat stor - ändå räknar bolaget med vinst i år

MIN EKONOMI

Det går fortsatt trögt för SAS och förlusten på knappt 1,6 miljarder kronor för första kvartalet var oväntat stor.

Men SAS-ledningen tror på bättre tider och står fast vid att bolaget ska redovisa vinst för 2004.

De flesta bedömare hade räknat med att resultatet skulle bli bättre än brakförlusten på knappt 1,9 miljarder för första kvartalet förra året. Men förlusten på 1,6 miljarder kronor var dock sämre än väntat trots att fler passagerare flög med bolaget under första kvartalet.

SAS-aktien backade med 2 procent på Stockholmsbörsen.

Pressad lönsamhet

Det är lågprisflygets starka frammarsch och den fortsatt svaga trafikutvecklingen i främst Skandinavien som fortsätter att urholka SAS yield, det vill säga bolagets lönsamhet.

SAS har tvingats sänka biljettpriserna på många flyglinjer och därför går inte verksamheten runt. Och ännu har inte effekterna av besparingsprogrammet Turn Around 2005 slagit igenom tillräckligt mycket i resultaträkningen.

– Flygmarknaden präglas av en markant prispress och ett yieldfall slår omgående mot intäkterna, och effekterna av besparingsprogrammet slår bara gradvis igenom på kostnadssidan, säger SAS vice koncernchef Gunnar Reitan till TT.

– Vi har därför stora kostnadssänkningar framför oss i år och nästa år och det gäller inte minst effekterna av de nya kollektivavtalen.

Prispress

SAS plågas mycket hårt av den allt tuffare konkurrensen i Skandinavien. Det gäller inte minst i Sverige där bolaget numera tvingas konkurrera med flera bolag på flyglinjer där bolaget bara för några år sedan var herre på täppan.

Det allt hårdare trycket från lågprisflyget har tvingat bolaget att sänka priserna rejält och SAS-ledningen räknar med att biljettpriserna kommer att falla med ytterligare 10 procent i år.

Andelen lönsamma affärsklassresenärer har stigit något och ligger runt 20 procent. Men den hårda konkurrensen kommer även här att leda till prissänkningar.

Enligt delårsrapporten flög Scandinavian Airlines och dotterbolaget Braathens under första kvartalet 900000 passagerare. Och de betalade inklusive skatter och avgifter mindre än 600 kronor per enkelresa.

Sammanlagt flög koncernens flygbolag drygt 7,2 miljoner passagerare under första kvartalet, en ökning med 3,6 procent. Större delen av ökningen stod den interkontinentala trafiken för.

Ljuspunkter

Det finns ljuspunkter i delårsrapporten och ledningen tror att den allt starkare konjunkturen kommer att gynna bolaget senare i år.

– Vi har haft en stark trafikutveckling på de interkontinentala linjerna och vi ser en viss tillväxt på den norska inrikesmarknaden och i någon mån även i Sverige. Vi har också en stark tillväxt i dotterbolag som Spanair och Blue1 i Finland, säger Gunnar Reitan.

Det betyder att SAS-ledningen räknar med att koncernen ska kunna redovisa vinst för hela 2004.

CG Ström/TT