Vilken kanonsommar - för Aftonbladet

Största juni-upplagan på över 30 år

1 av 2 | Foto: SARA RINGSTRÖM
INGEN NYHETSTORKA Fotbolls-EM, en unik väderservice och dramatiska nyheter - allt hjälpte till att lyfta Aftonbladets upplaga i juni och juli. - Fantastiska siffror, säger chefredaktör Anders Gerdin.
MIN EKONOMI

Var det någon som grymtade om att sommaren var kass?

Glöm det.

Aftonbladets försäljningssiffror avslöjar den bästa sommaren på 33 år.

- Fantastiskt, säger Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin.

De nyckfulla väderomslagen och det eviga regnandet gjorde att många semestersvenskar tidigt fällde sin dom över det som normalt är solens årstid.

Kort sagt, det var en riktig skitsommar.

Inte förrän Tidningsstatistik, TS, presenterade försäljningssiffrorna för juni och juli förstod vi annorlunda.

Inte sedan 1971 har Aftonbladet sålt fler tidningar under samma period.

- Det är fantastiskt, historiska siffror, säger Anders Gerdin. Dessutom kan vi redovisa dem i en tid när konkurrensen på mediemarknaden är tuffare än någonsin.

Och det är mer i statistiken som gör att läsarnas stora förtroende är särskilt glädjande. Bland annat valde 24 700 fler läsare än i juni förra året att köpa Aftonbladet på söndagarna. 26 600 fler än förra året valde oss på vardagarna samma månad.

- Fotbolls-EM är naturligtvis en starkt bidragande orsak till framgångarna. Sportbladets personal gjorde ett fantastiskt jobb, säger Anders Gerdin.

- Det visade sig än en gång att Sportbladet är bäst på marknaden med sina välkända och kunniga krönikörer, bra nyhetsarbete och oerhört kreativa förstasidor. Allt under sportchefen Lasse Östlings ledning.

Men visst var det en dålig sommar?

- Traditionellt brukar vi sälja sämre när vädret är dåligt, men trots det kan vi alltså uppvisa rekordsiffror och det är fantastiskt. Dessutom tycktes läsarna uppskatta vår satsning på en unik väderbevakning med 10-dygnspro-gnoser varje dag.

Ännu bättre i höst

Upplagan gick ändå ned lite grann i juli?

- Ja, men förra årets juli månad var oerhört nyhetsintensiv och därför tycker jag att försäljningen var mycket god även i år. Även årets juli var en stark nyhetsmånad med bland annat två dramatiska rymningar.

I början av augusti lanserades dessutom Klick, en helt ny bilaga. Hur har den mottagits av läsarna?

- Det är lite för tidigt att säga, men vi är mycket nöjda med försäljningssiffrorna. Jämför man med gamla nöjesbilagan Puls har vi ökat upplagan med 50 procent.

Har läsarna några andra satsningar att se fram emot i höst?

- Hösten är traditionellt en förändringstid. Vi har en hel del på gång som kommer att göra tidningen ännu bättre för våra läsare, men det är lite för tidigt att avslöja det ännu.

Aftonbladets upplaga i juni-juli

Niklas Bodell