Saab riskerar försvinna från Trollhättan

Lönsamheten dålig - bara en Europafabrik blir kvar

MIN EKONOMI

Bara en GM-fabrik i Europa ska tillverka medelstora bilar.

Två alternativ finns, Russelheim i Tyskland eller Trollhättan.

General Motors kommer att fatta beslutet under första kvartalet nästa år, uppger Metalls avdelning 112 i Trollhättan.

På onsdagen redovisade Saab svaga försäljningssiffror för USA-marknaden. Årets augustiförsäljning i USA blev 2925 bilar, vilket var 25 procent lägre än fjolårets augustiförsäljning på 4209 bilar.

För årets första åtta månader innebär det en försäljning för Saab i USA med 25813 bilar, ned med 22 procent från 33085 bilar under samma period i fjol.

”Det är viktigt att vi alla inom Saab Automobile hjälps åt för att åstadkomma ett konkurrenskraftigt alternativ som innebär att Trollhättan även i fortsättningen har verksamhet”, skriver Metall, SIF, CF och Ledarna i en gemensam information till sina medlemmar.

Efterträdarna avgör

Det handlar om vad som ska hända när efterträdarna till dagens Saab 9-3 och Opel Vecta tas i produktion.

Om General Motors väljer Trollhättan för produktion av medelstora bilar kommer det att ge en ökning av produktionen till cirka 300 000 bilar per år, skriver facken i sin information.

Om GM väljer Tyskland kan det bli produktion av andra bilar i Trollhättan ”men det återstår att se”, skriver de.

Idag arbetar runt 6300 anställda på Saab i Trollhättan. Branschtidningen Automotive News Europe skrev för bara några dagar sedan att Saab kommer att minska antalet anställda i Trollhättan med flera hundra fram till årsskiftet. Presschef Christer Nilsson sade då att det ska ske genom naturlig avgång om försäljningen inte ökar.

– Det är ett utomordentligt tufft besked. Nu gäller det för Trollhättan och Russelheim att visa vem som är bäst på att tillverka bilar de närmaste månaderna.

Det säger Anders Ferbe, informationschef på Metall. Ett underlag för beslut ska troligen lämnas redan i november.

TT