Tiotusentals jobb i fara om Saab lägger ner

MIN EKONOMI

Trollhättan

Om Saabfabriken i Trollhättan försvinner är uppemot 20000 jobb i fara, enligt branschorganisationen Fordonskomponentgruppen.

De europeiska facken vid GM, som bland annat äger Saab, protesterade i dag mot planerna på att nästa generation av Opel Vectra och Saab 9–3 endast ska tillverkas på ett ställe i Europa.

Sedan den amerikanska biljätten General Motors (GM) 1990 klev in som ägare i Saab personbilar har förlusterna uppgått till närmare 19 miljarder kronor, enligt de räkenskaper bolaget lämnat till Patent- och registreringsverket (PRV).

Bara de senaste två åren ligger förlusterna på runt 9 miljarder kronor.

Att General Motors Europa nu ser över sina fabriker kommer inte som någon överraskning.

– Att något måste hända är ju helt givet, säger Fordonskomponentgruppens vd Svenåke Berglie.

Valet står mellan Trollhättan och Rüsselsheim i Tyskland. Vilket valet än blir, hotas många jobb.

Saab beräknas köpa produktionsmaterial för sex miljarder kronor årligen från svenskbaserade leverantörer, vilket motsvarar runt 6000 jobb.

10000 jobb kan beröras

Underleverantörerna beställer i sin tur service och tjänster från andra företag, vilket tillsammans gör att uppåt 10000 jobb kan beröras i leverantörsledet.

Möjligheten finns naturligtvis för svenska underleverantörer att etablera sig som underleverantörer till Opel i Tyskland.

– Men det är svårt, även om några redan i dag levererar till Opel, säger Berglie.

– Tillsammans med jobben på Saab Automobile kan 15000–20000 jobb stå på spel (i Sverige), säger Svenåke Berglie.

Han anser att kostnadsläget i Sverige talar till Trollhättans fördel.

– Men vid sådana här beslut kommer förfärligt mycket politik in och i Tyskland finns mer i vågskålen. Metallfacket, IG Metall, kräver exempelvis sysselsättningsgarantier.

Fackliga krav

I flera tyska tidningar framställs Opelfabriken i Rüsselsheim som det starka kortet i kampen mot Saabfabriken. Till exempel känner det mäktiga tyska fackförbundet IG Metall ingen oro för att Rüsselsheim skulle förlora kampen.

– Opel är GM:s volymmärke och Rüsselsheim är Opels bultande hjärta, sade IG Metalls talesman Achim de Hair i en kommentar.

Fabriken i Rüsselsheim har ungefär 5600 anställda.

GM:s europeiska fackklubbar, bland annat på Saab och Opel, kräver att bolaget ska avstå från att säga upp personal och lägga ned verksamhet.

”Social dumpning”

Vid ett möte på fredagen enades GM-facken i Tyskland, Sverige, Storbritannien, Belgien och Spanien om ett gemensamt uttalande i protest mot bolagets planer på att nästa generation av Opel Vectra och Saab 9–3 endast ska tillverkas på ett ställe i Europa.

– De europeiska arbetstagarrepresentanterna kommer inte att gå med på att låta sig spelas ut mot varandra genom social dumpning, sade Klaus Volkert, representant för GM-facken, till Reuters.

Facken anser att GM Europa i stället måste ha en offensiv strategi och ta tillbaka marknadsandelar genom nya och innovativa produkter, och på så vis rädda jobb och förhindra att fabriker stängs.

TT