Rover rullar mot konkurs

Tony Blair försöker hålla företaget vid liv över valet

MIN EKONOMI

LONDON

Den klassiska engelska sportbilen rullar vidare mot sin död.

På fredagen sattes MG Rover under förvaltarskap.

Premiärminister Tony Blair försöker nu rädda företaget från konkurs innan valet.

Premiärminister Tony Blair reste omedelbart efter påven Johannes Paulus begravning i Rom hem till England och Rovers fabrik i Birgminghamn för att engagera sig i den anrika engelska biltillverkarens öde.

– Vi kommer att göra allt som är möjligt för att skydda levebröden och jobben för de människor som arbetar här, sade Blair under sitt besök i Birgminghamfabriken enligt nyhetsbyrån AP.

På fredagseftermiddagen utsågs en grupp från revisionsfirman Price Waterhouse Coopers utsågs till förvaltare av MG Rover.

Talesmannen Ian Powell sade att han redan kontaktats av köpare sugna på MG Rovers konkursbo. Samtidigt ska dock samtalen med Londonregeringen fortsätta om en eventuell räddning av biltillverkaren.

20 000 jobb

Då hade regeringen på fredagsmorgonen utlovat ett räddningspaket värt 40 miljoner pund (drygt en halv miljard kronor) – men det går till underleverantörer som inte fått betalt av MG Rover.

Av de cirka 20 000 arbetstillfällen som står på spel i Birminghamområdet finns ungefär tre fjärdedelar hos underleverantörerna. På MG Rovers fabrik Longbridge i Birminghamn arbetar cirka 6 100 personer.

De löpande banden på Longbridgefabriken står stilla sedan i torsdags, då det läckte ut att den planerade alliansen med Shanghai Automotive Industry Corp (SAIC), Kinas största biltillverkare, gått i stöpet.

Krisen kommer olägligt för premiärminister Tony Blair, eftersom Birminghamtrakten innehåller valkretsar som kan avgöra parlamentsvalet den 5 maj. Blair ilade på fredagen direkt från påvens begravning i Rom till överläggningar om MG Rover, som även finansminister Gordon Brown deltog i.

Även om den lilla öppna sportbilen MGTF fortfarande kan konsten att få folk att vända sig om på gatan var det länge sedan storhetstiden, då premiärministern åkte Rover, kändisarna körde klassiker som MGA och MGB, och alla andra skaffade sig en ”hundkoja”.

Het Mini

MG Rover kunde fira 100-årsjubileum så sent som i december förra året, men gjorde det som en skugga av sitt fornstora jag: de enda riktigt framgångsrika bilarna, den nya ”hundkojan” Mini och Land Rover-märket, bröts ut för fem år sedan, sedan den nye ägaren BMW misslyckats med att få liv i ”Den engelske patienten” Rover.

Land Rover ingår nu tillsammans med bland andra Volvo i Fords lyxbilsenhet PAG (Premier Automotive Group), medan BMW-ägda Mini är ett av bilvärldens hetaste märken.

Resten av Rover sålde tyskarna år 2000 till ett brittiskt konsortium. Priset sattes till 10 pund, men i backspegeln förefaller även denna symboliska köpesumma väl hög.

Henrik Samuelsson/TT