Sony Ericsson minskar vinsten

Försäljningen av mobiltelefoner nådde inte målet, enligt kvartalsrapport

MIN EKONOMI

Mobiltelefontillverkaren Sony Ericsson redovisar en vinst före skatt på 70 miljoner euro för årets första kvartal.

Det kan jämföras med vinsten på 97 miljoner euro för motsvarande period i fjol.

Försäljningen uppgick till 1289 miljoner euro, jämfört med 1338 miljoner euro ett år tidigare.

Analytiker hade, enligt Reuters sammanställning, räknat med en vinst på drygt 118 miljoner euro och en försäljning på 1657 miljoner euro.

Bolaget sålde 9,4 miljoner mobiltelefoner under kvartalet, jämfört med 8,8 miljoner under första kvartalet 2004 och förväntade 10,8 miljoner telefoner.

Måttlig tillväxt

Marknadstillväxten var måttlig under första kvartalet och jämfört med sista kvartalet i fjol minskade marknaden till följd av normala säsongsvariationer, skriver bolaget i delårsrapporten.

Lageruppbyggnader under fjärde kvartalet spillde över på första kvartalet i år och skapade en tuffare marknadssituation än för ett år sedan.

Det genomsnittliga försäljningspriset sjönk också, bland annat på grund av att få nya produkter lanserats.

Lägre vinstmarginaler

– Lite snabbare än väntat har vi på den för oss viktiga marknaden i Västeuropa sett att kunderna köper billigare telefoner, där vinstmarginalerna är lägre, säger Sony Ericssons vice vd Jan Wäreby till TT.

Samtidigt som det såldes cirka 10 procent fler telefoner under första kvartalet i år jämfört med samma period förra året, ökade Sony Ericsson bara med sju procent. Det innebär att företaget tappat marknadsandelar gentemot konkurrenterna, men Wäreby oroas inte av det.

– Vi har inte börjat sälja de nya modeller som lanserades i slutet av året, men räknar med att komma starkt när dels de billigare telefonerna börjar säljas, men också när till exempel den nya walkmantelefonen och den nya 3G-telefonen kommer ut under andra halvåret, säger han.

Lägre ökning under 2005

Sony Ericsson håller också fast vid prognosen att 2005 ska innebära en något lägre försäljningsökning än 2004 för hela mobilmarknaden.

– Vi räknar med en uppgång på cirka 10 procent, vilket innebär att det ska säljas cirka 690 miljoner mobiltelefoner i år, säger Jan Wäreby.

TT